Ambitieus maar realistisch meerjarenplan

Op 26 december 2013

Vorige week donderdag 19 december 2013 legde het bestuurscollege van Tervuren zijn meerjarenplan voor de periode 2014-2019 voor aan de gemeenteraad.  Een uitvoerige toelichting van de acties en bijhorende cijfers op de gemeenteraadscommissie van 10 december, leert dat Tervuren en zijn burgers een drukke maar boeiende periode tegemoet gaan. De kosten van het ambitieuze investeringsprogramma worden opgevangen door een verhoogde efficiëntie in de werking van de gemeente. De burgers zullen dus een moderne infrastructuur en een betere dienstverlening mogen verwachten, en dit zonder belastingverhogingen. Bovendien kan door een bevriezing van de werkingskosten het huidige personeelskader worden behouden, wat zeker een noodzaak is om het uitdagende meerjarenplan uit te voeren.

Investeringen

Burgemeester Jan Spooren (N-VA) is tevreden over het evenwichtige plan dat wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. “Met een investeringsprogramma van 65 miljoen euro tijdens de volgende zes jaren zetten Tervuren én zijn deelgemeenten een enorme stap vooruit”, aldus de burgemeester. Het pakket bevat zowel voorzieningen voor burgers en verenigingen, als een verbetering van de verkeersinfrastructuur. 
“De vernieuwing van de N3 met studiekosten voor het resterende gedeelte richting Leefdaal, de  nieuwbouw voor het Gito, een kleuterblok en gerenoveerde gemeentezaal in Vossem, maar vooral ook de realisatie van een ondergrondse parking en het gloednieuwe vrijetijdscentrum op de site Moestuin, zijn zonder twijfel de blikvangers”, vult Hubert Keyaerts (N-VA), schepen van openbare werken, aan.  Daarnaast vormen ook de uitbouw van de Steenberg in Moorsel en de aanleg van een kunstveld in Duisburg, belangrijke aanwinsten voor het verenigingsleven. “

Geen verhoging van de belastingen en een financieel gezonde gemeente

De N-VA heeft altijd beklemtoond dat het meerjarenplan geen belastingsverhoging mocht betekenen. Door een bevriezing van de gemeentelijke werkingskosten tijdens de komende jaren,  creëren we ruimte om de nieuwe projecten te financieren. Dat lukt enkel door de efficiëntie te verhogen en de nodige creativiteit aan de dag te leggen. Daarnaast wordt het investeringspakket tijdens de laatste jaren van het meerjarenplan drastisch afgebouwd, en hebben we een aantal geplande projecten  uitgesteld naar een volgende legislatuur... . Een ‘genormaliseerd’ en realistisch beleid op maat van Tervuren moet immers ook in de toekomst de gezondheid van onze gemeentefinanciën garanderen.

Een moderne dienstverlening

Drie kernwoorden in elke moderne dienstverlening zijn efficiëntie, klantvriendelijk en toegankelijk. En dit geldt in de eerste plaats in de gemeente voor de dienst burgerzaken waar ze dagelijks in contact komen met de burgers.  
“Vanaf 2014 starten we bij de dienst burgerzaken met het klantbegeleidingssysteem. Eén van de doelstellingen is onder meer om via deze tool te kunnen meten hoeveel burgers op welk moment langskomen en voor welke documenten. Dankzij deze analyse zullen we de dienstverlening kunnen verbeteren, meer op maat van de burger afstemmen en het digitaal loket verder uitbouwen”, zegt Lut Kint (N-VA), schepen.

Levenslang leren … kwaliteitsvol onderwijs

De gemeente Tervuren blijft investeren in de infrastructuur van het onderwijs en voorziet elk jaar extra middelen voor het werkingsbudget van elke gemeentelijke school. Met deze financiële middelen kan elke school keuzes maken op vlak van digitaal leren en extra ondersteunen van leerkrachten.
Als gemeente bieden we onze burgers een veelheid van diensten aan en voeren een integraal beleid met aandacht voor welzijn, gelijke kansen, cultuur en sport, mobiliteit en veiligheid, ruimtelijke ordening en huisvesting…. Onderwijs hoort ook in dit rijtje. Met het gediversifieerd aanbod van onderwijs binnen de gemeente Tervuren is het de evidentie zelve dat de verschillende diensten en scholen met elkaar samenwerken.

“Als schepen van onderwijs, zal ik netoverschrijdend werken rond bepaalde inhoudelijke thema’s ondersteunen en stimuleren”, bevestigt Lut. In 2013 werkten alle basisscholen al samen rond het thema oorlog en vrede in het initiatief ‘Een week om nooit te vergeten’.
“Dankzij het ruime aanbod van onderwijs is heel wat ervaring en kennis aanwezig. We zullen regelmatig overleg organiseren over de onderwijsnetten heen rond bepaalde problematieken om kennis en ervaring te kunnen delen en gemeenschappelijke initiatieven te nemen rond bijvoorbeeld taalbeleid, spijbelgedrag, capaciteitsproblematiek en mobiliteit”, zegt Lut.

In samenwerking met het CVO, centrum voor volwassenenonderwijs, nemen we initiatieven om nieuwkomers te integreren in Tervuren. Het volgen van een cursus is hét middel bij uitstek om nieuwe mensen te leren kennen en contacten te leggen.  In samenwerking met de basisscholen organiseert het CVO onder meer een cursus schooltaal Nederlands voor anderstalige ouders.

Communicatie en inspraak troef!

Binnen de gemeente Tervuren gebruiken we heel wat kanalen om te communiceren met de burger. De vraag is of we ons doelpubliek altijd bereiken en via het juiste kanaal. De vraag is ook of de burger ons altijd via de meest eenvoudige weg kan bereiken. Om die reden willen we de verschillende kanalen in kaart brengen en analyseren om ervoor te zorgen dat de boodschap terechtkomt waar we willen. 

“Burgers willen betrokken worden en inspraak hebben in het beleid. Via verschillende initiatieven proberen we dit al binnen de gemeente Tervuren te doen”, beaamt Jan. “Om het beleid nog dichter bij de burger te brengen willen we vanaf 2014 een babbelcafé organiseren. Eén à tweemaal per jaar gaan we in elke deelgemeente langs in een plaatselijk café of zaaltje om enerzijds wat uitleg te geven bij de dossiers en projecten die in die deelgemeente op stapel staan of lopen. "
"Vanaf januari 2014 kan de burger zijn vragen rechtstreeks stellen aan de burgemeester en schepenen via ‘het vragenhalfuur van de burger’. Daarvoor maken we elke maand tijd vrij net voor de gemeenteraad, in principe de laatste donderdag van elke maand. Je krijgt daarmee de kans om een probleem aan te kaarten of gewoon meer informatie te krijgen over iets,” vult Lut aan.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is