De nieuwe voorzitter aan het woord ... Jan Spooren

Op 5 februari 2011

Eerst en vooral wens ik het vorige bestuur van N-VA Tervuren te bedanken voor hun inzet voor de partij tijdens de voorbije jaren. Een speciaal woord van dank gaat naar Monica Van De Velde die ondanks haar al drukke bezigheden als mandataris ook de functie van waarnemend voorzitter heeft willen op zich nemen. De mensen van het vorige bestuur hebben daar niet alleen veel tijd en energie in gestoken, maar ook goed werk geleverd en heel wat resultaten bereikt. Één van de gevolgen daarvan is dat N-VA Tervuren vandaag een gezonde en actieve afdeling is, die tezelfdertijd Tervuren mee bestuurt en de toekomst voorbereidt.

Ten tweede wil ik de mensen die als bestuursleden zijn verkozen voor de komende periode van drie jaar feliciteren. Deze mensen geloven in wat onze partij in Tervuren en ook op hogere niveaus probeert te realiseren, en ze zijn ervan overtuigd dat de N-VA nodig is. Bovendien wordt het enthousiasme gevoed door een algemeen gevoel dat we met de N-VA heel wat kunnen bereiken, en dat de kaarten echt wel goed liggen om ook in de komende periode op gemeentelijk vlak nog een sprong vooruit te maken.

Wat betreft de vraag hoe de nabije toekomst van N-VA Tervuren eruit ziet, vind ik het gepast me als volkomen nieuweling wat terughoudend op te stellen, maar ik zal wel een aantal eerste indrukken en ideeën met jullie delen.

De eerste en belangrijkste vraag is waar we als N-VA Tervuren naartoe willen, en wat we eigenlijk willen bereiken. In dit verband is de voornaamste richtlijn van N-VA nationaal om de partij lokaal te verankeren, en om het electoraal succes op Vlaams en nationaal vlak te vertalen naar het lokale niveau. Dit kan gebeuren door de afdeling te versterken met een groeiend aantal leden, meer activiteiten, een scherper profiel en een nog verbeterde werking. Een versterkt N-VA Tervuren zal zeker een bijdrage leveren tot de bestendiging van N-VA nationaal, en meer stemmen en aanhang werven in onze gemeente.

Een tweede strategische doelstelling is zeker om deel te nemen en te wegen op het beleid in Tervuren. Bovenop een simpelweg ‘goed’ en doordacht beleid voor de inwoners van Tervuren, wil dit ook zeggen dat we de N-VA accenten zoveel mogelijk aan bod laten komen. Ik denk dan in de eerste plaats aan een modern, toekomstgericht en democratisch Vlaams-nationalisme dat het Vlaamse karakter van Tervuren maximaal vrijwaart, en dat de economische welvaart en het sociale welzijn van elke inwoner voor ogen heeft. Voorts stel ik me hierbij een beleid voor dat gebaseerd is op analyses en argumenten, en waar de inhoud primeert op de op de naam en verpakking. Ten slotte ben ik persoonlijk een absolute voorstander van een open en verdraagzame N-VA, die vol zelfvertrouwen de uitdagingen van onze samenleving tegemoet treedt.

Maar zeker op gemeentelijk vlak kan men enkel echt wegen op het beleid als men in de bestuurscoalitie zit. Deel uitmaken van de meerderheid mag natuurlijk nooit een doel op zichzelf worden, maar het is zeker een cruciaal instrument om effectief invloed te kunnen uitoefenen. Heel vaak gaan N-VA verankering en beleidsimpact elkaar versterken, maar soms kan er ook een spanningsveld ontstaan, bijvoorbeeld als het gaat om heikele kwesties zoals kartelvorming of coalitieakkoorden.

Om die dubbele doelstelling – lokale verankering en wegen op het beleid – te verwezenlijken, zal N-VA Tervuren initiatieven ontplooien op een zestal domeinen. De lokale verkiezingen van 2012 zijn voor al deze initiatieven een eerste belangrijk richtpunt en tezelfdertijd een mijlpaal voor evaluatie en bijsturing. Het is ook duidelijk dat de verschillende actieterreinen nauw met elkaar verbonden zijn, en als dusdanig een geïntegreerde aanpak vereisen.

• Eerst en vooral wil de N-VA als deel van de meerderheidscoalitie nog goed besturen tijdens het laatste anderhalf jaar van de huidige bestuursperiode. Het ‘masterplan’ in Tervuren is volop in uitvoering, en de N-VA wil er mee voor zorgen dat de verschillende grote projecten ook effectief goed worden uitgevoerd, binnen het kader van de vooropgestelde objectieven en met respect voor de financiële mogelijkheden van onze gemeente. Daarnaast willen we Hubert Keyaerts als schepen voor sociale zaken en OCMW-voorzitter blijven steunen bij het verder ontplooien van initiatieven op deze beleidsdomeinen.
  • Het contact met de huidige leden zal worden aangehaald, en nieuwe leden worden actief gerekruteerd. Het internet biedt op dit vlak heel wat aantrekkelijke mogelijkheden die N-VA Tervuren nog niet ten volle heeft geëxploiteerd, maar ook bijeenkomsten en individuele contacten zullen worden geïntensifieerd.
  • De communicatie en visibiliteit naar de bredere Tervuurse bevolking zal ook stelselmatig worden opgevoerd via ons lokaal informatieblaadje ‘De Nieuwe Voer’, specifieke acties, en een gerichte aanwezigheidspolitiek.
  • Wat betreft de interne organisatie van de N-VA afdeling Tervuren wordt een nieuw organogram uitgewerkt met duidelijke taakverdeling tussen bestuur, dagelijks bestuur en verschillende werkgroepen. De bedoeling is om meer bestuursleden uitgesproken verantwoordelijkheid te geven, en om makkelijker mensen te betrekken die geen bestuursfunctie wensen op te nemen, maar wel een specifieke interesse hebben.
  • Op inhoudelijk vlak zal er tijdens de komende maanden hard worden gewerkt om een verkiezingsprogramma uit te werken. Dat kan als basis dienen om meer mensen bij de N-VA te betrekken, en is ook een leidraad voor de komende gesprekken rond eventuele bestuursdeelname na 2012. Bij het vastleggen van dit programma zullen we proberen niet enkel de bestuursleden te betrekken, maar een bredere waaier van mensen uit Tervuren te consulteren.
  • Een laatste actieterrein is het samenstellen van een sterke en representatieve lijst om naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 te trekken, en om een effectieve campagne op poten te zetten.

Het is duidelijk dat er veel mogelijkheden zijn, en dat N-VA Tervuren een serieuze vooruitgang kan maken. Tezelfdertijd moeten we ons er terdege van bewust zijn dat dit niet vanzelfsprekend is, en dat alle (bestuurs-)leden van N-VA Tervuren een verantwoordelijkheid dragen om die opportuniteiten ook waar te maken in praktijk. Zoals ik op enkele punten heb aangegeven vergt dat heel veel werk en inzet, maar ik ben ervan overtuigd dat N-VA Tervuren daarvoor het potentieel en de juiste mensen aan boord heeft. In dit opzicht besef  ik zeer goed dat de kracht van een vereniging (partij of andere vereniging) ligt in de sterkte van alle mensen die zich daar voor inzetten, en de chemie en samenwerking tussen die mensen. Als voorzitter zal ik zelf hierbij het voortouw trachten te nemen, met de bedoeling om de toegevoegde waarde van ieder individu maximaal tot zijn recht te laten komen.

Jan Spooren
Voorzitter N-VA Tervuren