Groeiklassen

Op 1 december 2023

Op de gemeenteraad van 30 november 2023 werd het project Groeiklassen besproken. Schepen van sociaal beleid Lut Kint en initiatiefnemer van dit project geeft graag wat uitleg. Het project startte dit schooljaar in verschillende basisscholen in Tervuren.

Kort samengevat
De Groeiklassen willen kinderen helpen die wat extra uitleg en oefening nodig hebben met bv. taal of rekenen. Of hen begeleiden om beter te plannen en een goeie studiemethode te vinden. Een leerbuddy helpt hen, in kleine groepjes van 5 à 6 leerlingen. Voor wie het financieel moeilijker heeft, bekijkt de dienst welzijn of een tussenkomst mogelijk is. Ondertussen zijn er al een 60-tal leerlingen gestart in verschillende scholen, wist onze schepen van sociaal beleid te vertellen.

Doelgroep
De focus van de leerbegeleiding in Tervuren houdt rekening met de individuele behoeften van elk kind met een leerachterstand en waarvan we vermoeden dat vooral taalvaardigheden en rekenen aan bod zullen komen. Tervuren is namelijk een gemeente in de Vlaamse Rand, waar heel veel kinderen een niet-Nederlandstalige achtergrond hebben en thuis geen Nederlands spreken. De vele anderstaligen in onze gemeente krijgen het steeds moeilijker om op niveau te blijven wat taal betreft, daarom wil het lokaal bestuur Tervuren specifiek deze groep een duwtje in de rug geven. Maar ook kinderen die thuis wel Nederlands spreken maar deze extra remediëring kunnen gebruiken, krijgen de kans om deel te nemen aan het project leerbegeleiding.

Het doel van leerbegeleiding is om een kind vanuit zijn persoonlijke kracht te laten leren. Het resultaat hiervan is dat het weer plezier krijgt in leren, sociaal-emotionele problemen verdwijnen en de motivatie verbetert.

Doelstelling
De leerbegeleiding heeft als doel om de competenties van het kind te versterken, in het bijzonder op het vlak van taal en rekenen. Ook de sociale vaardigheden en het psychosociaal welbevinden van de leerling krijgen de nodige aandacht. Het kind moet zich goed voelen in de leerbegeleiding, er voldoende kansen krijgen en zich zo beter gesterkt voelen. Het succes van de leerbegeleiding begint en eindigt bij het kind zelf.

Uitgangspunten

• Het project richt zich tot kinderen van de lagere scholen verbonden aan de Tervuurse onderwijs raad.
  • We hanteren een gesloten oproep: toeleiding van de deelnemers aan de leerbegeleiding verloopt via de zorgleerkrachten van elke school en de directie.
  • De leerbegeleiding loopt over een periode van 25 weken. Kinderen schrijven zich voor de volledige periode in.
  • Leerbegeleiding is geen huiswerkklas. Inhoudelijk ligt de focus op de individuele noden van het kind.
  • De individuele voortgang van elk kind wordt opgevolgd, door zowel bij de start als op het einde de noden en de evolutie in kaart te brengen.
  • De leerbegeleiding is betalend, deels betalend of kosteloos voor het kind. Een financiële tussenkomst is mogelijk na positief advies van de dienst welzijn.

Team
Het is een project van Het Huis van het Kind (dienst welzijn) in samenwerking met de verschillende basisscholen van Tervuren.
De organisatie gebeurt in co-creatie: het lokaal bestuur Tervuren via het Huis van het Kind behoudt de regierol en werkt samen met  een externe partner voor de praktische organisatie en uitvoering.

De externe partner van het project leerbegeleiding stelt zelf een team samen met gepassioneerde leerbuddy’s die het project zullen uitvoeren. Alle leerbuddy’s spreken Nederlands. De externe partner screent de leerbuddy’s, brengt ze samen en werkt samen met hen een programma uit op maat van de deelnemers.