Partijcongres deelname federale regering - 9 oktober 2014

Op 21 oktober 2014

Op donderdagavond 9 oktober beslisten de N-VA leden over de deelname van de N-VA aan de federale regering. Wij waren erbij en Jan Spooren natuurlijk ook. Hij kreeg een plaatsje vooraan :-).

De N-VA-leden hebben op het ledencongres in Antwerpen het federale regeerakkoord vrijwel unaniem goedgekeurd. Daarmee krijgen de Vlamingen die op 25 mei voor verandering kozen ook echt een ander beleid. “Na 25 jaar gaat de PS eruit”, sprak N-VA-voorzitter Bart De Wever. “Eindelijk is er ook federaal een coalitie gevormd die uiting geeft aan wat de Vlaamse kiezer wil.”

Zo’n 2.500 enthousiaste leden kwamen naar de Lotto Arena om te beslissen over de deelname van de N-VA aan de nieuwe federale regering. Die regering met CD&V, Open Vld en MR is nu eens geen belastingsregering, zoals de vorige, maar een besparingsregering die werkende mensen wil belonen, beklemtoonde De Wever in zijn slottoespraak.

“Maar het is niet enkel een besparingsregering,” zo zette de voorzitter de puntjes op de i, “het is vooral een herstel- en hervormingsregering.” Eerder op de avond had medeonderhandelaar Jan Jambon dat ook al verduidelijkt: “Saneren is meer dan besparen. Deze regering moet ook de competitiviteit van onze economie herstellen, structurele hervormingen doorvoeren en het samenleven versterken.” Of om de woorden van Johan Van Overtveldt te gebruiken, die als medeonderhandelaar het luik over werk en financiën toelichtte: “We krijgen een regering die saneert, stimuleert en soigneert.”

Nemen én geven
Het goedgekeurde federale regeerprogramma staat voor een beleid dat de tering naar de nering zet, een evenwicht in de begroting realiseert via structurele besparingen, en de belastingkraan eindelijk dichtdraait. “We vragen geld aan de mensen die hun kapitaal in belastingparadijzen wegstoppen en geven geld aan mensen die werken of met een kleine uitkering moeten rondkomen”, verklaarde Bart De Wever. Zijn conclusie: “Het regeerakkoord beantwoordt aan het N-VA-model.”

Aan De Wevers slottoespraak ging een grondige toelichting van het federale regeerakkoord vooraf. Bart De Wever zelf, Jan Jambon en de andere federale onderhandelaars gaven tekst en uitleg bij de verschillende onderdelen van het akkoord. Daarna volgde een uitgebreide en af en toe geanimeerde vragenronde, waarin de leden hun overblijvende vragen en opmerkingen aan de onderhandelaars konden voorleggen.

Verandering voor Vooruitgang
Bij de slotstemming werd de vereiste tweederdemeerderheid moeiteloos gehaald. Onze kinderen en kleinkinderen kunnen dus op hun beide oren slapen: de verandering voor vooruitgang komt eraan!