Weyts investeert in scholen in Tervuren voor méér Nederlands

Op 1 februari 2024

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts voert de strijd voor méér Nederlands op school verder op. Zo investeert Weyts bijna € 73.016 in 3 scholen in Tervuren waar minstens de helft van de leerlingen een andere thuistaal heeft. Deze extra investering kadert in een hele reeks aan maatregelen om versterkt in te zetten op de kennis van het Nederlands in de scholen. “We zetten in op méér Nederlands en dus ook op méér onderwijskwaliteit”, zegt Weyts. “Álles staat of valt met een goede kennis van onze taal.”

Een goede kennis van het Nederlands en onderwijskwaliteit gaan hand in hand. Toch staan beide al vele jaren onder grote druk, zo blijkt uit elk (internationaal) onderzoek. Het aantal leerlingen met een andere thuistaal stijgt, wat zich in heel wat scholen ook laat voelen. De voorbije jaren werden al heel wat maatregelen genomen. De verplichte Taalscreening in de 3de kleuterklas en de bijhorende taalremediëringstrajecten zorgen ervoor dat leerlingen niet met een taalachterstand beginnen aan het 1ste leerjaar. Nieuwe minimumdoelen in het secundair onderwijs behandelen Nederlands als prioriteit. In de Zomerscholen kunnen leerlingen remediëren en kennis bijspijkeren, met een focus op het Nederlands.

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil nu nog een stap verder gaan. Van het huidige schooljaar 2023-2024 wil Weyts het ‘Schooljaar van het Nederlands’ maken. Om het initiatief extra kracht bij te zetten, investeert Weyts in totaal €20 miljoen in 512 scholen die extra ondersteuning nodig hebben. Ook 3 scholen in Tervuren kunnen op extra middelen rekenen: de Mariaschool, GBS Tervuren en de Steinerschool. Scholen kunnen deze middelen gebruiken om extra personeel aan te trekken, voor de organisatie van extra lesuren Nederlands, of kunnen via begeleidingsdiensten, lerarenopleidingen of andere organisaties extra expertise in huis halen om in te zetten op meer Nederlands.

“Samen met de directies van onze Tervuurse basisscholen heb ik jaren geleden een werkgroep taalbeleid opgericht. Samen bekijken we welke acties we kunnen ondernemen, niet alleen voor de kinderen maar ook voor de ouders", zegt schepen van sociaal beleid Lut Kint. "Deze extra middelen zijn zeker welkom om het taalbeleid in deze scholen verder te ondersteunen.”