Gemeenten en Gewest werken samen aan betere mobiliteit in de Oostrand

Op 22 februari 2018

De Vlaamse Overheid gaat samen met de gemeenten Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg werk maken van een betere mobiliteit in de Oostrand. Het sluipverkeer wordt steeds beter in kaart gebracht en enkele verwaarloosde mobiliteitsprojecten worden uit het slop getrokken. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maakt alvast 3 miljoen euro vrij om 4 hefboomprojecten een doorstart te geven. “Er is te lang niet geïnvesteerd in deze regio”, zegt minister Ben Weyts. “We zetten nu de inhaalbeweging in”.

Vlaanderen plant een grootschalig investeringsproject om de mobiliteit in de Vlaamse Rand te verbeteren. Concreet wordt er 2 miljard euro geïnvesteerd in de herinrichting van 20 km Ring rond Brussel, 40 km fietsinfrastructuur en 60 km nieuwe tramsporen van en naar Brussel. In de aanloop naar deze ‘Werken aan de Ring’ loopt er een onderzoek naar het sluipverkeer in de Rand. Onder meer de gemeenten Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg werken samen met de Vlaamse Overheid om het sluipverkeer in de regio in kaart te brengen.

De eerste resultaten van het onderzoek tonen aan dat het sluipverkeer deels gelinkt is aan enkele plaatselijke routes. De gemeenten kunnen deze lokale routes zelf aanpakken met een mix van maatregelen. Andere routes houden dan weer verband met de verkeersproblematiek op de E411 en het oostelijk gedeelte van de Ring rond Brussel. De pijnpunten op de R0 Oost, de E411 en de N4 zijn al bekend sinds de beëindiging van een streefbeeldstudie in 2006. Met uitzondering van de bouw van het Ecoduct in Groenendaal bleven de deelprojecten uit deze sfeerbeeldstudie echter 10 jaar lang stof verzamelen.

De gemeenten Tervuren, Overijse, Hoeilaart en Huldenberg gingen gezamenlijk aankloppen bij Vlaams minister van Mobiliteit (en Vlaamse Rand) Ben Weyts. Daar krijgen ze nu gehoor. “Ik neem mijn verantwoordelijkheid om de mooie plannen uit de sfeerbeeldstudie van onder het stof te halen”, zegt Weyts. “Ik maak 3 miljoen euro om nieuw leven te blazen in de 4 projecten die het grootste positieve effect zullen hebben op het verkeer in de Oostrand”.

Concreet gaat het om de volgende 4 hefboomprojecten:

1) Het 4-armen kruispunt

2) Het Leonard kruispunt

3) Aanpassing kruispunt R0/N275

4) E411 Jezus-Eik (project Brabandtlaan)

 

Het nodige studiewerk en het procedurele werk kan nu opgestart worden. De Werkvennootschap (het vehikel dat ook de grootschalige Werken aan de Ring coördineert) zal ook het projectleiderschap voor de Oostrand opnemen en alle projecten tot een goed einde brengen. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer zal op kortere termijn al een aantal kleinere ingrepen doorvoeren, om de verkeersleefbaarheid al ietwat te verbeteren. “Deze ‘quick wins’ zijn samen goed voor nog eens een kleine 3 miljoen euro”, zegt Weyts.

Concreet gaat het om volgende kortetermijnmaatregelen:

1) Aanpassing (verlenging) van de oprit in Hoeilaart richting Waterloo (300.000)
2) Opbraak van de parking renbaan (gekoppeld aan Ecoduct) (75.000 euro)
3) Het plaatsen van geluidsschermen in Jezus-Eik (2,5 miljoen euro)

Burgemeester Jan Spooren is tevreden dat Minister Ben Weyts wil investeren in structurele oplossingen om het sluipverkeer in Tervuren en de Druivenstreek aan te pakken.
Onze regio heeft nood aan concrete perspectieven, want vandaag staat het verkeer te vaak stil op de hoofdwegen. De lokale wegen worden reeds vroeg in de ochtend overspoeld door (te veel) sluipverkeer. Lokale initiatieven zijn niet eenvoudig uit te werken zonder de eigen bewoners het leven moeilijker te maken. Er zit nu gelukkig wel beweging in enkele belangrijke mobiliteitsdossiers. 

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is