Marc Charlier (N-VA) volgt Jan Spooren op als burgemeester van Tervuren

Op 22 juli 2020

Marc Charlier is door het schepencollege voorgedragen als nieuwe burgemeester van Tervuren. Hij volgt vanaf 1 september Jan Spooren op, die dan de eed aflegt als gouverneur van Vlaams-Brabant. Marc Charlier is de huidige voorzitter van de gemeenteraad en was in het verleden al schepen van Financiën en Huisvesting in
Tervuren. Kelly Merckx vervangt Jan Spooren als gemeenteraadslid.

Marc Charlier is woonachtig in Duisburg en professioneel actief als insurance en risk manager in de privésector. En sinds 2018 is hij actief als voorzitter van de gemeenteraad. “Met Jan Spooren verliezen we een gedegen burgervader. We zullen hem enorm missen. Het wordt niet eenvoudig om in zijn voetsporen te treden, maar met dit sterke team achter mij ben ik ervan overtuigd dat we daarin zullen slagen”, aldus toekomstig burgemeester Marc Charlier.

Voor Tervuren is het belangrijk dat het meerjarenplan - dat begin dit jaar werd goedgekeurd - verder kan worden uitgevoerd. “Met de komst van Marc Charlier wordt een stoelendans binnen het schepencollege vermeden en kan de vastgelegde koers worden verdergezet”, aldus Geert Goossens (N-VA voorzitter Tervuren).

Jan Spooren (N-VA burgemeester): "Ik ben tevreden dat mijn opvolging zo vlot werd geregeld. Marc Charlier heeft veel politieke ervaring en het juiste profiel om de nieuwe burgemeester van Tervuren te worden. Bovendien komt hij terecht in een sterk schepencollege, en kan hij steunen op een stevig beleidsplan."

Lut Kint (N-VA schepen):Werner Aerts en ikzelf hebben als schepenen van Openbare Werken en Sociale Zaken belangrijke bevoegdheden. We zijn dan ook tevreden dat we onze dossiers in het schepencollege kunnen verderzetten en daarmee de continuïteit binnen het bestuur kunnen garanderen.”

Werner Aerts (N-VA schepen): Marc Charlier is iemand die zeer geëngageerd is voor zijn gemeente. Hij heeft als voorzitter van de gemeenteraad ook een grote gedragenheid. Het doet ons veel plezier dat hij deze belangrijke taak op zich wil nemen.”

De coalitiepartners Groen + en CD&V steunen volmondig de aanstelling van de nieuwe burgemeester en zijn ervan overtuigd dat de goede samenwerking hiermee zal behouden blijven.

Kelly Merckx zal als opvolger de eed afleggen in de gemeenteraad. Zij was in het verleden al gemeenteraadslid en komt nu opnieuw de N-VA-ploeg versterken.

Marc Charlier zal in de komende weken de eed afleggen als nieuwe burgemeester.