N-VA gaat in 2012 voor eigen woonregie

Op 9 mei 2012

Het wordt steeds moeilijker om een eigen woning te verwerven. De bouw- en woningprijzen stijgen veel sterker dan het gemiddelde inkomen. Daarbij kiezen steeds meer welgestelde mensen uit Brussel en Europa voor de aangename leefomgeving rond onze hoofdstad. Die migratiedruk jaagt de woningprijzen verder de hoogte in. De lokale bevolking heeft het moeilijk om in eigen streek te blijven wonen.

De betaalbaarheid en de kwaliteit van onze huisvesting zijn actueler dan ooit. We legden het woonbeleid in Tervuren voor aan Ralph Packet, een van de jonge verantwoordelijken bij de N-VA.

“Over de precieze cijfers van de woningprijzen in Tervuren bestaat veel onduidelijkheid”, vindt Ralph Packet. De gemiddelde verkoopprijs van een gewoon woonhuis schommelt al een tijdje rond de 300.000 euro. "In 2010 zagen we zelfs een piek tot 316.045 euro. Dat is bijna dubbel zo duur als in pakweg Tienen. Veel van die (oudere) woningen zijn trouwens toe aan renovatie. De totale kost ligt dus vaak een stuk hoger. Meer dan de helft van alle verkochte woningen in Tervuren valt echter onder een veel duurde categorie: Zo zijn er in 2011 volgens de cijfers van FOD Financiën 103 villa’s verkocht aan een gemiddelde verkoopprijs van 567.065 euro.”

STRUCTURELE AANPAK

“De N-VA wil een structurele aanpak van de woonproblematiek in Tervuren”, zegt Ralph Packet. Binnen het juridisch kader en onze mogelijkheden moet je zo veel mogelijk kansen bieden. Onze inwoners moeten in eigen streek en gemeente kunnen blijven. Een verstandig woonbeleid richt zich op alle inwoners en niet alleen op specifieke doelgroepen zoals kansarmen of jongeren. “En dat bereik je vooral met structurele en algemene maatregelen, eerder dan met ‘ad hoc’ maatregelen ”, zegt Ralph.

GEMEENTELIJKE WOONREGIE

De N-VA wil dit concreet aanpakken. “Wij zijn voor de oprichting van een gemeentelijke woonregie. We moeten alle betrokken partners van dichtbij aansturen. De gemeente kan bepalen hoe een woonproject wordt ingevuld”, gaat Ralph verder. “Daarvoor is er nood aan een meer doeltreffende samenwerking met de hogere instanties, sociale woonorganisaties, verkavelaars en projectontwikkelaars. De gemeente moet zorgvuldig omgaan met eigen gronden en gebouwen. Daarnaast bestaan er premies op federaal, Vlaams en provinciaal vlak. De gemeente kan investeren in betere informatie en begeleiding van inwoners naar de reeds bestaande premies”, aldus Ralph.

WONEN IN EIGEN STREEK

De N-VA vindt het concept ‘Wonen in eigen streek’ van groot belang. “Met een eigen woonregie kan je als gemeente de touwtjes van de woonmarkt gedeeltelijk in handen houden”, verduidelijkt Ralph. “Op die manier kan je een voorrangsbeleid voeren ten behoeve van mensen en gezinnen die een binding hebben met de streek.” Voor de N-VA is de kennis van het Nederlands of de bereidheid het te leren een belangrijk criterium. Een bestaande binding met de gemeente hebben of een daadwerkelijke maatschappelijke integratie, bijvoorbeeld via het Nederlandstalig onderwijs, zijn ook belangrijke factoren.

“De komende jaren en de verkiezingen in oktober worden cruciaal”, besluit Ralph Packet. “Ook de volgende generatie moet kunnen opgroeien in een groene, Nederlandstalige gordel die nog een beetje betaalbaar is.”