Nieuws uit het woonzorgcentrum Zoniën

Op 24 april 2020

Ons woonzorgcentrum Zoniën heeft een tijdje moeten wachten op de tests van de overheid om bij alle bewoners en personeelsleden te kunnen nagaan wie besmet is door het coronavirus. Maar deze week is iedereen eindelijk getest en de resultaten zijn sinds gisteren gekend. Bij de bewoners zijn er 38 positief getest en van de 140 personeelsleden zijn er 20 positief getest. Sommigen vertonen symptomen, terwijl anderen (nog) geen of weinig hinder ondervinden.

Lut Kint, schepen van sociaal beleid - zorg en welzijn, legt uit wat dat betekent: "Nu we deze testresultaten kennen, kunnen we een aantal maatregelen nemen om de werking van het woonzorgcentrum te vergemakkelijken, onder meer door een “cohortering” in te voeren. Dat betekent dat de afdelingen anders ingedeeld worden om de bewoners die positief en negatief testten van elkaar  te scheiden. Groot voordeel hiervan is dat een aantal bewoners opnieuw beperkt contact hebben met elkaar, wat echt wel bevorderend is voor hun welzijn en welbevinden. Voor het personeel is er meer duidelijkheid en zal de organisatie van het werk voor een stuk eenvoudiger en efficiënter verlopen."