U bent hier
Programma 2024
Al 12 jaar lang bouwt N-VA Tervuren mee aan het beleid in onze mooie gemeente. Op vele vlakken is er heel wat vooruitgang geboekt, maar ons werk is nog niet af. De uitdagingen zijn de afgelopen jaren geëvolueerd maar onze visie blijft dezelfde: Tervuren Tervuurs houden met oog voor vernieuwing en het behoud van het Vlaamse en groene karakter.
Wij staan voor:
- Een verantwoordelijk beleid, waarbij we schulden beheersbaar en belastingen laag houden.
- Een Vlaams beleid, waarbij inburgering en integratie centraal staan met het Nederlands als verbindend element.
- Een verbindend beleid, met oog voor inclusie, sociale maatregelen, buurtwerking en een sterk gemeenschapsleven.
- Een veilig beleid, op basis van ontrading en handhaving om de veiligheid van mensen en bezittingen te beschermen, thuis en in het verkeer.
- Een vooruitstrevend beleid, met oog voor nieuwe inzichten en technologieën om zo klaar te staan voor de uitdagingen van de toekomst.
Kortom, een vertrouwd en ambitieus beleid voor een welvarend, groen en Vlaams Tervuren.
Voor de begeleidende foto's op onze website en in ons programmaboekje bedanken we André Verdren!Gezonde financiën
Gezonde financiën zonder belastingverhoging
Bij N-VA Tervuren staan we voor financiële verantwoordelijkheid én ambitie. We beheren de financiën van de gemeente met zorg, houden de belastingen laag en maken verstandige keuzes voor de toekomst van onze inwoners. In de afgelopen twaalf jaar hebben we de gemeentelijke schuld gehalveerd, waardoor de schuldgraad nu beheersbaar is en de gemeente beter bestand is tegen stijgende rentelasten.
Slimme investeringen voor de toekomst
Voor de komende jaren zijn er tal van investeringen gepland, meer dan er beschikbare middelen zijn. De raming bedraagt ongeveer 35 miljoen euro, aangevuld met 20 miljoen euro aan overgedragen middelen. Het grootste deel van deze middelen is echter al toegewezen aan projecten die nog moeten worden uitgevoerd door vertragingen veroorzaakt door de pandemie, geopolitieke ontwikkelingen en prijsinflatie, personeelsgebrek, en juridische procedures.
Binnen deze financiële ruimte zal N-VA Tervuren de meest essentiële investeringen prioriteren, zonder de belastingen te verhogen of nieuwe schulden te maken. Onze focus ligt op de kerntaken van de gemeente: het onderhoud van het openbaar domein (wegen, fiets- en voetpaden, riolering, pleinen), basisonderwijs, sport- en cultuurinfrastructuur, zorgvoorzieningen en de eigen gemeentelijke diensten.
Hoe zit het met de belastingen in Tervuren?
België staat bekend om zijn hoge belastingdruk, maar in Tervuren houden we de gemeentebelastingen bewust laag. Met een aanvullende personenbelasting van 6,7% en 614 opcentiemen op de onroerende voorheffing, behoort Tervuren tot de gemeenten met de laagste belastingdruk in Vlaanderen. Het verhogen van de belastingen is voor ons geen optie. We zorgen voor een verstandig financieel beleid waarbij we de beschikbare middelen efficiënt inzetten, zonder de Tervurenaar extra te belasten.
Conclusie
- Geen hogere belastingen, maar lagere indien budgettair mogelijk.
- Minder retributies voor basisdienstverlening aan de burger.
- Focus op kerntaken voor een efficiënt en veerkrachtig Tervuren.
Welzijn en zorg
De afgelopen jaren heeft de N-VA zich met volle overtuiging ingezet voor het sociale beleid in Tervuren. Onze inspanningen zijn gericht op gezinnen, ouderen en kwetsbare inwoners, waarbij we een breed scala aan projecten en initiatieven hebben gerealiseerd om de levenskwaliteit van onze inwoners te verbeteren.
Armoede en Sociale Uitsluiting
Een van onze prioriteiten was het bestrijden van armoede en sociale uitsluiting. We hebben de UiTPAS met kansentarief geïntroduceerd, waardoor cultuur en vrijetijdsbesteding toegankelijker zijn geworden voor mensen met een beperkt budget. Dit stelt iedereen in staat om deel te nemen aan het rijke culturele leven in onze gemeente.
Daarnaast hebben we met het project ‘Armoede op school’ en de groeiklassen extra ondersteuning geboden aan kinderen uit kansarme gezinnen. Samen met de zomerschool zorgen deze initiatieven ervoor dat deze kinderen de begeleiding krijgen die ze nodig hebben om hun talenten te ontwikkelen en hun kansen te vergroten.
We hebben ook aandacht besteed aan digitale inclusie. Via digitale lessen en de digidokter helpen we onze inwoners om vertrouwd te raken met moderne technologieën, zoals smartphones en computers. Dit voorkomt digitale uitsluiting en zorgt ervoor dat iedereen mee kan in de digitale samenleving.
Met het buddyproject bieden we kwetsbare personen en gezinnen persoonlijke begeleiding. Vrijwilligers ondersteunen hen bij het omgaan met de uitdagingen van het dagelijks leven, zoals financiële moeilijkheden of sociale isolatie.
De gemeente Tervuren heeft slechts 0,42% leefloners, wat aanzienlijk onder de mediaan ligt, vooral gezien onze ligging naast het Brussels Gewest. Dit is te danken aan ons sterke activeringsbeleid, dat we samen met onze dienst welzijn van het OCMW hebben ontwikkeld. We hebben ervoor gezorgd dat rechten en plichten in balans zijn. We leggen taallessen Nederlands op, bieden sollicitatietrainingen aan, en voeren bankonderzoeken uit om ervoor te zorgen dat iedereen die kan werken, ook daadwerkelijk aan de slag gaat. Tervuren werkt, en dat willen we zo houden!
Verbinding en ontmoeting
De N-VA heeft sterk ingezet op het bevorderen van verbinding en ontmoeting in de gemeenschap. We hebben in 2022 ons tweede buurthuis geopend in de Ravensteinwijk, naast het bestaande buurthuis in Moorsel. Deze buurthuizen zijn ontmoetingsplaatsen waar buurtbewoners samenkomen, activiteiten organiseren en hun sociale netwerken uitbreiden. Met onze buurthuizen versterken we de buurt en brengen we onze dienstverlening dichter bij de burger.
Het dorpsrestaurant, dat vanaf 2024 jaarlijks in elke deelgemeente georganiseerd wordt, is een andere belangrijke pijler in ons beleid tegen vereenzaming. Hier kunnen inwoners samen genieten van een maaltijd in een gezellige sfeer, wat bijdraagt aan het versterken van het gemeenschapsgevoel.
Buurtfeesten spelen een cruciale rol in het versterken van de sociale cohesie en bevorderen ontmoetingen tussen buurtbewoners. Ze bieden een informele setting waar mensen elkaar beter leren kennen, wat leidt tot een hechtere gemeenschap. De gemeente ondersteunt deze initiatieven graag, zowel financieel als logistiek, door bijvoorbeeld subsidies te verstrekken en materiaal ter beschikking te stellen. Zo draagt de gemeente bij aan een warme en verbonden leefomgeving waar iedereen zich thuis voelt.
Ondersteuning van jonge gezinnen
Jonge gezinnen zijn de toekomst van Tervuren, en daarom hebben we verschillende projecten opgestart om hen te ondersteunen. Het babycafé biedt jonge ouders de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen, terwijl de speelbieb en fietsbieb hen toegang geven tot speelgoed en kinderfietsen. Met het geboortepakket verwelkomen we nieuwe inwoners op een symbolische manier, en via infosessies voor ouders bieden we hen nuttige informatie over opvoeding en gezondheid.
Zorg voor ouderen
Ouderen verdienen het om met waardigheid te kunnen blijven wonen in hun vertrouwde omgeving. Daarom hebben we niet alleen onze poetsdienst en gezinszorg verder geprofessionaliseerd, maar ook fors geïnvesteerd in de uitbreiding en nieuwbouw van het woonzorgcentrum Zoniën. Momenteel zijn we bezig met plannen om de oudbouw te vervangen door een nieuw gebouw, dat beter inspeelt op de behoeften en noden van onze ouderen. Met deze uitbreiding zorgen we ervoor dat ouderen in een moderne en comfortabele omgeving kunnen wonen, met de zorg en ondersteuning die ze nodig hebben.
Ondersteuning van verenigingen
Tot slot ondersteunen we verenigingen en organisaties die zich inzetten voor kwetsbare mensen en mensen met een zorgnood. Via ons erkennings- en subsidiereglement krijgen deze organisaties de middelen die ze nodig hebben om hun belangrijke werk voort te zetten. Ook hebben we geïnvesteerd in de infrastructuur van onze gemeente, zodat verenigingen en buurtcomités optimaal gebruik kunnen maken van onze faciliteiten.
Conclusie
De afgelopen legislatuur heeft N-VA Tervuren zich sterk gemaakt voor een sociaal beleid dat gericht is op het ondersteunen van gezinnen, ouderen en kwetsbare groepen. We hebben Tervuren socialer, inclusiever en verbonden gemaakt, en blijven ons inzetten voor een warm en sociaal Tervuren, waar iedereen meetelt en zich thuis voelt.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Renovatie van de oudbouw van het woonzorgcentrum.
- Stimuleren van zelfstandig wonen op oudere leeftijd met sterke thuisdiensten.
- Inzetten op (digitale) inclusie, versterken van sociale cohesie en verbinding tegen eenzaamheid.
Veiligheid
Goede werking politie
In Tervuren neemt de N-VA het voortouw om de veiligheid in de gemeente op allerlei fronten te verhogen, zowel thuis als op straat, op evenementen en voor en na school. De fusie van de politiezones Dijleland en Tervuren heeft een positief effect gehad op de veiligheid door meer actieve politiepatrouilles, ook 's nachts. Het nieuwe politiegebouw op bedrijvenpark Keiberg-Vossem bekroont deze samenwerking en de strategische locatie in Tervuren verzekert een nog betere dienstverlening voor onze inwoners.
Naast de uitbreiding van het politiewerk zijn er vernieuwde gemeentelijke administratieve sancties (GAS 5) ingevoerd om overtredingen en de verkeersveiligheid in gevoelige zones effectief aan te pakken. Dit zal ook de bestuurlijke handhaving helpen om o.a. de infiltratie van de lokale economie door malafide ondernemers tegen te gaan.
Veilige mobiliteit
Het verbeteren van de weginfrastructuur blijft een prioriteit, waarbij kruispunten zijn heringericht voor onder meer de aanleg van een fietssnelweg, om een veilige fietsomgeving voor pendelaars en de schoolgaande jeugd te garanderen. De aanleg van extra parkeerplaatsen aan het Hoppin-punt aan de tramterminus combineert de voordelen van extra parkeergelegenheid met vlotte en veilige overstapmogelijkheden op tram en bus. Daarnaast kunnen ouders via een aanvraagformulier hun straat tijdelijk omvormen tot een speelstraat, wat de verkeersveiligheid voor kinderen ten goede komt.
Een goede doorstroming van verkeer is essentieel voor een veilig Tervuren. Het plaatsen van ANPR-camera’s op strategische plaatsen zijn een middel om de gemeente veiliger te maken en sluipverkeer te weren. Inwoners van Tervuren die medische zorg nodig hebben, kunnen voortaan kiezen voor een Nederlandstalig ziekenhuis indien de medische toestand het verantwoord, zelfs als het dichtstbijzijnde ziekenhuis Franstalig is, wat zorgt voor betere communicatie en zorgverlening.
Aandachtspunten voor de toekomst
Met het oog op de toekomst ziet N-VA Tervuren nog een aantal verbeterpunten om de veiligheid verder te vergroten. Burgers hebben aangegeven dat ze graag een verlengde tijdsduur van de straatverlichting willen, met slimme LED-verlichting als mogelijke optie. Bovendien wordt er actief gewerkt aan nieuwe veiligheidsmaatregelen, waaronder het plaatsen van camera’s op kritieke plaatsen om bv. sluikstorten op te sporen. Daarnaast wordt overwogen om een Cel Dierenwelzijn op te richten, mocht het aantal incidenten met dieren toenemen.
Met deze initiatieven en plannen zet de N-VA in Tervuren zich in voor een veilige en zorgzame gemeenschap, waar zowel inwoners als bezoekers zich veilig en welkom voelen.
Taal en integratie
N-VA Tervuren heeft zich steeds sterk ingezet voor een inclusieve samenleving door te investeren in taalbeleid en integratie. De focus ligt op het creëren van een omgeving waarin iedereen, ongeacht achtergrond of moedertaal, zich thuis kan voelen en volwaardig kan deelnemen aan het gemeenschapsleven. Deze inspanningen zijn in verschillende domeinen doorgevoerd, variërend van gemeentelijke diensten en scholen tot handelaars en verenigingen.
Aanstelling van een ambtenaar Vlaams karakter, integratie en gemeenschapsvorming
Een van de eerste stappen die de N-VA heeft ondernomen om het integratiebeleid in Tervuren te versterken, was de aanstelling van een ambtenaar Vlaams karakter, integratie en gemeenschapsvorming. Deze functie werd in het leven geroepen om het Vlaamse karakter van de gemeente te bewaren en te bevorderen, terwijl tegelijkertijd werd gewerkt aan de integratie van anderstalige nieuwkomers. De ambtenaar speelt een centrale rol in het coördineren van de verschillende initiatieven en projecten die gericht zijn op taal en integratie, en zorgt ervoor dat deze inspanningen aansluiten bij de bredere visie van de gemeente.
Taalbeleid voor Gemeente en OCMW
Een cruciale pijler van het integratiebeleid is het taalbeleid en het gelinkte actieplan voor het personeel van de gemeente en het OCMW. Dit beleid heeft tot doel het gebruik van het Nederlands binnen alle gemeentelijke diensten te versterken. Alle medewerkers worden aangemoedigd en ondersteund om hun taalvaardigheden te verbeteren, wat niet alleen bijdraagt aan een betere interne communicatie, maar ook de dienstverlening naar de burgers ten goede komt. Voor anderstalige medewerkers zijn er specifieke cursussen en coaching op de werkvloer opgezet, onder andere in het Woonzorgcentrum, om hun kennis van het Nederlands te verbeteren en hen zo beter te integreren in het werkmilieu.
Taalbeleid in Scholen
Ook in de scholen heeft de N-VA het taalbeleid actief bevorderd. Het doel is om kinderen vanaf jonge leeftijd een solide basis in het Nederlands te geven, wat essentieel is voor hun verdere educatieve en sociale ontwikkeling. Voor kinderen uit gezinnen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken, is extra ondersteuning voorzien. In samenwerking met de basisscholen in Tervuren is een speciale cursus Nederlands voor anderstalige ouders opgezet. Dit initiatief helpt ouders niet alleen om hun kinderen beter te kunnen ondersteunen in hun schoolcarrière, maar bevordert ook hun eigen integratie in de samenleving.
Sensibilisering van handelaars en verenigingen
De N-VA heeft ook veel aandacht besteed aan de rol van handelaars en verenigingen in het integratieproces. Sensibiliseringscampagnes zoals de "week van de anderstalige klant" hebben handelaars bewust gemaakt van het belang van taal en communicatie in hun dagelijkse interacties. Verenigingen worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan de integratie van anderstaligen via het subsidiereglement. Deze subsidies ondersteunen verenigingen die activiteiten organiseren waarin integratie en taalverwerving centraal staan.
Rechtstreekse acties naar anderstalige nieuwkomers
Om anderstalige nieuwkomers snel en efficiënt te integreren, hebben we als N-VA directe acties ondernomen, zoals verbeterde onthaalmomenten en een uitgebreide onthaalmap met essentiële informatie over de gemeente, inclusief mogelijkheden voor taallessen. Deze initiatieven zorgen ervoor dat nieuwkomers vanaf het begin goed geïnformeerd zijn en weten waar ze terechtkunnen voor ondersteuning. Daarnaast is er specifieke informatie en begeleiding voor het volgen van taallessen, waardoor nieuwkomers sneller kunnen integreren in de Tervuurse gemeenschap.
Lessen Nederlands en sollicitatietrainingen
Voor cliënten van het OCMW die anderstalig zijn, hebben we niet alleen lessen Nederlands georganiseerd, maar ook sollicitatietrainingen. Deze combinatie zorgt ervoor dat anderstaligen niet alleen hun taalvaardigheid verbeteren, maar ook hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Dit past binnen het bredere activeringsbeleid van de gemeente, waarin taalverwerving en arbeidsintegratie hand in hand gaan.
Uitbreiding van oefenkansen via Café Combinne
Het aanbieden van oefenkansen voor het gebruik van het Nederlands is essentieel voor integratie. Daarom is het aanbod van Café Combinne uitgebreid, een laagdrempelig ontmoetingsinitiatief waar anderstaligen op een informele manier Nederlands kunnen oefenen. Dit café biedt niet alleen een veilige omgeving om de taal te oefenen, maar ook een plek om nieuwe mensen te ontmoeten en sociale banden te smeden.
Conclusie
De N-VA heeft de afgelopen twaalf jaar in Tervuren een stevig fundament gelegd voor een succesvol taal- en integratiebeleid. Door gericht te investeren in taalverwerving en door anderstaligen actief te betrekken bij het gemeenschapsleven, heeft de partij een omgeving gecreëerd waarin iedereen de kans krijgt om zich te ontplooien en bij te dragen aan de samenleving. Deze inspanningen hebben niet alleen het sociale weefsel versterkt, maar ook gezorgd voor een inclusieve gemeente waar iedereen zich welkom voelt.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Het Vlaams karakter van Tervuren behouden en versterken.
- Constructief taalbeleid in alle facetten van de gemeentelijke werking.
- Uitgebreid aanbod om Nederlands te leren en te oefenen, zoals lessen en praatgroepen.
- Sensibilisering en bewustmaking over taalgebruik bij handelaars en verenigingen.
- Succesvolle integratieverhalen delen om de voordelen van een sterk taalbeleid te benadrukken
Mobiliteit
De N-VA zet zich al jaren in voor een veilige, vlotte en leefbare mobiliteit in Tervuren. Met een doordachte aanpak wordt het verkeer tussen de dorpskernen gestroomlijnd en sluipverkeer ontmoedigd. Zo zijn er op verbindingswegen maatregelen genomen die niet alleen zorgen voor voldoende parkeerplaatsen, maar ook een vlotte doorstroming van het verkeer waarborgen. Op strategische locaties zijn snelheidscamera’s geplaatst om ervoor te zorgen dat de snelheid wordt gehandhaafd, wat bijdraagt aan de veiligheid van alle weggebruikers.
Veiligheid van de zwakke weggebruiker
Voor de veiligheid van fietsers en voetgangers werden op diverse schoolroutes, zoals de Dorpsstraat in Vossem, de Brusselsesteenweg en de Boulangerlaan in Tervuren, fietssuggestiestroken en fietsstraten ingevoerd. In Moorsel werd rond de kerk een ‘schoolstraat’ ingesteld en werd de zone 30 uitgebreid. Daarnaast zijn de voetpaden in de omgeving van de scholen vernieuwd om de veiligheid van de zwakke weggebruikers verder te verhogen.
Parkeerbeleid
Om sluipverkeer zoveel mogelijk tegen te gaan, zonder het probleem te verschuiven, zijn er ook infrastructurele maatregelen genomen. In het centrum werd extra parkeerplaats gecreëerd met de aanleg van parkings aan de Keizerinnendreef en de Tramterminus, om wildparkeren te beperken. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een ondergrondse parking, naar het voorbeeld van de Markt, om de parkeerdruk in het centrum verder te verlichten. Projecten zoals de herinrichting van de site Diependal-Nettenberg en de Hoornzeelstraat bieden kansen om dit in de toekomst verder te realiseren.
Openbaar vervoer
Wat betreft het openbaar vervoer heeft de N-VA steeds gepleit voor een goede bereikbaarheid en een hoge frequentie van busverbindingen tussen de dorpskernen. Dankzij deze inzet werd de buslijn door Moorsel behouden, die oorspronkelijk in de plannen van De Lijn zou verdwijnen. Dit dossier wordt nauwgezet opgevolgd, en waar nodig blijft de N-VA bijsturen om de belangen van de inwoners te beschermen.
Doeltreffende handhaving
De N-VA blijft investeren in het openbaar domein en weginfrastructuur om Tervuren vlot en veilig te houden voor alle weggebruikers. Het standaardsnelheidsregime van zone 50 blijft gehandhaafd, met uitzondering van zones waar een lagere snelheid, zoals zone 30, noodzakelijk is. Snelheidscontroles gebeuren op basis van data, wat zorgt voor gerichte en doeltreffende handhaving.
Actieve betrokkenheid bij mobiliteitsprojecten
Naast eigen aanpassingen aan de infrastructuur blijft de N-VA ook actief betrokken bij belangrijke mobiliteitsprojecten van hogere overheden. Zo wordt er nauw samengewerkt bij de aanleg van het ontbrekende fietspad en de busbaan op de N3, de fietssnelweg F29 en het gebruik van het hoppinpunt aan de Tramterminus. Na de voltooiing van de werken aan het Vierarmenkruispunt en de vernieuwing van de tramsporen zal het comfort voor tramgebruikers van lijn 44 aanzienlijk verbeteren.
Ook het gebruik van deelwagens wordt actief gepromoot, vooral op locaties met een goed aanbod aan alternatieve vervoersmiddelen. Naarmate de vraag groeit, zal de gemeente het aanbod van deelwagens stelselmatig uitbreiden, om zo bij te dragen aan duurzame mobiliteit in Tervuren.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Extra investeren in weginfrastructuur voor alle weggebruikers om Tervuren veilig en toegankelijk te houden, met speciale aandacht voor parkeermogelijkheden.
- Verkeersmaatregelen en snelheidscontroles worden objectief bepaald op basis van data. Bewoners goed informeren en betrekken.
- Goede busverbindingen zijn essentieel. De N-VA bewaakt de belangen van de Tervurenaars in alle mobiliteitsdossiers van andere overheden of maatschappijen op ons grondgebied.
Natuur en duurzaamheid
Tervuren is één van de mooiste en meest groene gemeenten van Vlaanderen, waar inwoners kunnen genieten van een aangename en kwalitatieve woonomgeving. De N-VA koestert en beschermt het groene en landelijke karakter van Tervuren. We kiezen voor ruimtelijke ordening die open en groene ruimtes behoudt en we verfraaien het openbaar domein met groenzones en nieuwe boomaanplantingen.
Energie en klimaatactieplan
We blijven ons inzetten om de CO2-uitstoot te verminderen en nemen adaptatiemaatregelen om Tervuren klimaatrobuuster te maken. Om wateroverlast, verhitting en de gevolgen van droogte te beperken, gaan we concreet aan de slag en blijven we investeren in realistische en klimaatvriendelijke ingrepen zoals de nieuwe grasbufferstroken en implementeren we duurzame oplossingen zoals zonnepanelen en laadpalen.
We stimuleren onze burgers om op een duurzame manier te handelen en als gemeente geven we zelf het voorbeeld zonder te betuttelen. Zo vergroenen we Tervuren en verbeteren we de leefbaarheid met minder overlast, aantrekkelijkere woonomgevingen en een versterkte biodiversiteit.
N-VA steunt het Europese Burgemeestersconvenant en het Energie en Klimaat Actieplan van de gemeente Tervuren. De gemeente Tervuren streeft minstens naar een vermindering van de CO2-uitstoot van 40% ten opzichte van het referentiejaar 2011 met vijf maatregelen. De voortgang zal jaarlijks worden opgevolgd en bijgestuurd in functie van de resultaten:
- Omslag naar hernieuwbare elektriciteitsproductie
- Energetisch opwaarderen van de woningen
- Elektrificatie van verwarming
- Elektrificatie van het voertuigenpark
- Minder en CO2-vriendelijkere verplaatsingen (modal shift)
Nationaal Park Brabantse Wouden
N-VA Tervuren heeft de oprichting van het Nationaal Park de Brabantse Wouden altijd gesteund. Op die manier verbinden we de verschillende bossen waaronder het Hallerbos, Meerdaalwoud en Zoniënwoud. De Brabantse Wouden zijn de beste garantie om onze natuurgebieden te beschermen en uit te breiden om verbindingen te herstellen en de ontsnippering van natuurgebieden in te zetten. Ook voor Tervuren heeft dit over de volgende jaren een belangrijke impact. Op voorstel van de N-VA heeft Tervuren zich kandidaat gesteld om de zetel van de vzw Brabantse Wouden te huisvesten.
Afvalophaling
De gemeente blijft zich richten op het verminderen van restafval. Het gebruik van containers of huisvuilzakken is echter niet de belangrijkste factor voor hoeveel
restafval mensen produceren. Belangrijker zijn de frequentie van de afvalophaling en de prijsstelling. De N-VA is tegen de invoering van het duurdere gewichtsdiftar (tarief per kilogram met containers) in plaats van het huidige volumediftar (met afvalzakken). Volgens ons verplaatst restafval zich naar andere fracties of wordt het via niet-gemeten kanalen afgevoerd maar vermindert het niet. Het invoeren van afvalcontainers verdubbelt de kosten van afvalophaling en verplichte containers zorgen voor plaatsgebrek in kleinere woningen en blijven de hele dag in de weg staan op voet- en fietspaden, vooral in het centrum van Tervuren.
Conclusie
- Implementeren van maatregelen uit het nieuwe klimaatplan voor meer hernieuwbare energie en om de energiebehoefte te verminderen.
- Verfraaien van het openbaar domein met het aanleggen van nieuwe groenzones en boomaanplantingen.
- De oprichting van de Brabantse Wouden is de beste garantie om onze natuurgebieden te herstellen.
Wonen in eigen streek
Onevenwicht op de woningmarkt
Tervuren is een aantrekkelijke gemeente om te wonen en dat merk je onmiskenbaar aan de prijzen van de immobiliën. Al wat te koop of te huur komt, is binnen de kortste keren verkocht of verhuurd aan prijzen die voor vele mensen niet betaalbaar zijn. Deze vaststelling wordt door iedereen erkend en gedeeld.
Het antwoord op de vraag of en hoe een gemeentebestuur hier wat kan of moet aan doen is minder evident. Het onevenwicht tussen vraag en aanbod is dermate groot dat een gemeente alleen dit onevenwicht en de daaruit volgende hoge prijzen niet op een betekenisvolle wijze kan beïnvloeden (verlagen). Dat de gemeente door ingrepen in het aanbod de gemiddelde marktprijs blijvend zou kunnen verlagen is een illusie, de gemeente beschikt niet over de middelen, noch financieel, noch patrimoniaal (vastgoed) om de tendensen in de immomarkt te stoppen of te keren, evenmin als de gemeente de prijzen van energie, kapitaal, voedsel,… of welke andere grote open markten zou kunnen beïnvloeden.
Pleiten voor meer kleinere kavels en verdichting in de linten, kan een beperkt aantal grondeigenaars een voordeel bieden, maar zal de marktprijs voor deze kavels niet verlagen en strookt niet met een goede ruimtelijke ordening. Het is een verleidelijke maar kortzichtige keuze om het dichtbouwen van de kavels in de linten ongeremd toe te laten, want na verloop van enkele decennia leidt dit gegarandeerd tot een grote toename, mogelijks verdubbeling, van het aantal inwoners. Duisburg, Vossem en Moorsel zullen niet meer herkenbaar zijn. Dit is niet de keuze van N-VA, welke kiest voor een consolidatie van de huidige toestand met beperkte en gerichte verdichtingsmogelijkheden. N-VA wil een verdere dichtslibbing van het landelijk gebied voorkomen en wil met doordachte stedenbouwkundige verordeningen de verstedelijking van de centra tegengaan.
Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP)
Begin deze legislatuur werd beslist om gebruik te maken van het aanbod van de provincie Vlaams-Brabant om een ruimtelijk uitvoeringsplan op te stellen, met de nodige professionele begeleiding en steun vanuit de provinciale diensten in het kader van project Horizon plus. De uiteindelijke bedoeling van dit project is het voorzien van een ruimtelijk instrumentarium dat wettelijke kracht heeft. Een helder kader dat iedereen dezelfde rechten en plichten geeft binnen een specifiek afgelijnd woongebied. Zonder een dergelijk kader is het voor de gemeentelijke diensten moeilijk werken, want alle adviezen, alle stedenbouwkundige voorwaarden, alle principes van goede ruimtelijke ordening kunnen ten allen tijde juridisch aangevochten worden en bieden geen zekerheid.
Een toestand die in het verleden tot vele bouwvergunningen heeft geleid waar men zich vandaag van afvraagt hoe dit mogelijk was en die tot op heden als het om de maximalisatie van verkoopbare oppervlakte gaat, steevast als referentie worden aangehaald. Zowat in elke straat, elke wijk kan men dergelijke stedenbouwkundig “onverklaarbare” voorbeelden uit het verleden terugvinden. Om hiermee komaf te maken was het nodig om de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen te bepalen hetgeen gebeurde in de startnota, vervolgens de afbakening van de woongebieden te bepalen en tenslotte per type woongebied de concrete afmetingen, oppervlakten van woningen en andere constructies in woongebied in verordeningen om te zetten. Dit is wat N-VA gedaan heeft en waar de verordeningen het sluitstuk van zijn.
Tervuren, net als andere gemeenten in de Vlaamse Rand staat onder zeer grote bevolkingsdruk (gemiddeld +18% over de laatste 10 jaar). Een continue stroom van mensen die in de groene Vlaamse rand willen komen wonen om de stad te ontvluchten of te vermijden. Maar hoe meer mensen in Tervuren komen wonen hoe meer er gebouwd wordt, hoe meer verdichting, hoe meer verharding en hoe minder groen en landelijk Tervuren wordt. Als we verder blijven vergunningen uitreiken volgens de huidige ongeschreven regels, dan is er tegen 2050 geen enkele landelijk ogende straat over, en krijgen we alleen nog zeer dichtgebouwde linten tussen elke dorpskern. De verordeningen zijn dan ook een noodzaak om het landelijk karakter dat onze gemeente nog rest te vrijwaren.
En ja, deze verordeningen zijn strenger dan de huidige regels en moeten dat ook zijn in het vooruitzicht van een groeiend aantal inwoners en een extremer klimaat. Als we klimaatbestendiger willen worden dan moeten we beperkingen opleggen aan verharding om waterinfiltratie mogelijk te maken, moeten we verplichtingen opleggen om het boombestand te behouden of uit te breiden, en moeten we de verdichting afremmen in de linten en dorpskernen om het landelijk karakter te bewaren en verstedelijking te vermijden.
Voor het eerst zijn er dus duidelijke bouwregels, waardoor er rechtszekerheid wordt voorzien. De regels zorgen er bovendien voor dat Tervuren zijn landelijk karakter zal behouden. N-VA weet dat dit geen gemakkelijke beleidskeuze is, maar een noodzakelijke en consequente keuze voor wie begaan is met de lange termijn en het Tervuren dat we nalaten aan de volgende generaties.
Wonen in eigen streek
Deze nieuwe bouwregels wil echter niet zeggen dat N-VA niet inzit met de betaalbaarheid van woningen in onze gemeente, maar deze wordt het best nagestreefd met daartoe geëigende maatregelen. Via bijvoorbeeld het WIES aanbod willen we maatregelen nemen die enkel een impact hebben op de prijs/betaalbaarheid van woningen, zonder ongewenste neveneffecten op de ruimtelijke ordening. Op initiatief van Ministers Diependaele en Weyts biedt een nieuwe Vlaamse voorrangsregeling sinds begin van dit jaar de 25% duurste gemeenten, waaronder Tervuren, de mogelijkheid om via een gemeentelijk reglement in te stappen in het Wonen in Eigen Streek (WIES) stelsel. Samengevat komt de WIES reglementering erop neer dat de gemeente voor minder kapitaalkrachtige inwoners met een band met Tervuren (die aan de Vlabinvest inkomens en eigendomsvoorwaarden voldoen) de kostprijs van een woning verlaagt d.m.v. een inbreng ter waarde van 50% van het grondaandeel van de woning. Het voordeel voor de koper is evident, hij/zij betaalt slechts de helft van de grondprijs hetgeen de woonst aanzienlijk goedkoper maakt. Anderzijds is de inbreng niet verworven door de koper en recupereert de gemeente haar inbreng ter waarde van 50% van het grondaandeel op het moment dat de woning terug zou verkocht worden. De door de gemeente geïnvesteerde middelen zijn dus niet verworven door de WIES-koper en vloeien na verkoop of aankoop door de WIES-koper terug naar de gemeente, die deze financiële middelen opnieuw kan herinvesteren in nieuwe WIES-woningen.
Na verloop van tijd ontstaat aldus een rollend investeringsfonds in bouwgronden dat keer op keer voor andere woningen en inwoners kan gebruikt worden. Met als grote voordeel dat het niet uitgeput raakt in tegenstelling tot de tot op heden gebruikte subsidies of kortingen voor de verwerving van woningen. Deze formule met verlaagde
aankoopprijs voor Tervurenaars willen we zo snel mogelijk toepassen in Tervuren en hiervoor voorzien we de nodige financiële middelen. Zo wil N-VA Tervurenaars helpen om in eigen gemeente te kunnen blijven wonen.
Conclusie
- We gaan voor “Wonen in eigen streek” dat voorrang geeft aan mensen met lokale binding.
- We beschermen het landelijke karakter van onze gemeente.
- We bieden rechtszekerheid en transparantie via nieuwe stedenbouwkundige verordeningen.
Gemeenschapsleven
Tervuren is een bloeiende gemeente waar het gemeenschapsleven sterk wordt gedragen door de vele verenigingen. N-VA Tervuren heeft enorm bijgedragen aan het versterken van deze gemeenschap en blijft zich inzetten voor verdere groei. Van dorpscomités tot sportverenigingen en jeugdbewegingen tot culturele en sociale organisaties, de gemeente erkent het belang van vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten om hun vereniging of buurt of dorp te laten bloeien. Deze vrijwilligers kunnen rekenen op zowel financiële als logistieke steun van de gemeente.
Steun voor verenigingen
Verenigingen in Tervuren ontvangen werkingssubsidies die gebaseerd zijn op het aantal Tervuurse leden en het Nederlandstalig karakter van de vereniging. Daarnaast biedt de gemeente gratis materiaal en communicatiemogelijkheden. Sinds kort bestaan er nog bijkomende impulssubsidies, waarbij verenigingen steun kunnen aanvragen voor een specifiek project. Deze ondersteuning zorgt ervoor dat verenigingen zich kunnen blijven ontwikkelen en een belangrijke rol kunnen spelen in het gemeenschapsleven.
Dorpscomités vormen een essentiële schakel in het versterken van het sociale weefsel van Tervuren. Ze organiseren evenementen in de verschillende deelgemeenten, zoals de jaarlijkse volksfeesten in Moorsel, de Duisburgse en Vossemse feesten, en de Grute Plattoo. Deze evenementen zorgen voor een zomer vol feestplezier en brengen de mensen uit het dorp samen. N-VA Tervuren zet zich in om de dorpscomités extra financiële middelen te verschaffen, waardoor hun activiteiten nog meer impact kunnen hebben.
Naast de grote projecten blijft de gemeente ook kleinere buurtinitiatieven aanmoedigen. Straten worden gestimuleerd om buurtfeesten te organiseren, waarbij de gemeente helpt met de organisatie. Dit soort initiatieven versterkt het gemeenschapsleven en bevordert de sociale samenhang in de wijken.
Infrastructuur
Onder het beleid van twaalf jaar N-VA Tervuren is er veel vooruitgang geboekt op het gebied van gemeenschapsleven, sport en cultuurinfrastructuur. Deze vooruitgang is zichtbaar in de modernisering van de gemeenschapsinfrastructuur, waar een sterke basis is gelegd voor toekomstige ontwikkelingen. Dankzij de voortzetting van eerder beleid is de Site Moestuin met zijn vrijetijdscentrum, parkeerfaciliteiten, speeltuin en het Warandeplein gemoderniseerd. Ook de uitbreiding van Steenberg Moorsel, met lokalen voor de harmonie, Jokrimo en De Kaaf, vormt een belangrijk onderdeel van deze inspanningen. Daarnaast zijn in Vossem de verenigingslokalen Miel Puttemans verder ontwikkeld.
De grootste steun van de gemeente is het voorzien van de nodige infrastructuur. Verenigingen krijgen voorrang bij het gebruik van deze faciliteiten, wat de betrokkenheid en de sociale cohesie in de gemeenschap bevordert. Het ontmoetingscentrum Miel Puttemans in Vossem en de Warandepoort zijn al gerealiseerd en dienen als voorbeelden van deze visie. Voor sportverenigingen zijn er tal van voorbeelden waar we de voorbije jaren investeerden in de aanleg of het opknappen van sportterreinen en gebouwen. Er zijn kunstgrasvelden aangelegd in Duisburg en Moorsel, en de toplaag van Diependal en Vossem is vernieuwd. Alle gemeentelijke voetbalvelden krijgen daarnaast LED-verlichting. Bovendien is de totale vernieuwing van de infrastructuur op de Berg van Termunt ondertussen een feit.
Voor de toekomst staan nog meer ambitieuze plannen op stapel. Het gemeentelijk museum en vergaderzalen zullen een nieuw onderkomen vinden op de Panquin-site. Daarnaast worden er masterplannen getekend voor de renovatie van de gemeentezaal in Vossem, de site in Moorsel en het Pachthof Stroykens in Duisburg. Voor de huidige site Diependal en Nettenberg loopt een participatietraject om de toekomst uit te tekenen voor de sport-en jeugdinfrastructuur in Tervuren centrum.
Deze continue vernieuwing van infrastructuur is een essentieel onderdeel van de gemeentelijke strategie om het gemeenschapsleven te ondersteunen.
Tervuren telt ook diverse jeugdhuizen en jeugdbewegingen die een belangrijke ontmoetingsplek vormen voor de jeugd. Deze verenigingen blijven een prioriteit voor de gemeente, die hun voortbestaan en groei blijft ondersteunen.
Conclusie
Ondanks sommige kritieken dat N-VA Tervuren niet investeert in het gemeenschapsleven, in de jeugd, in sport en cultuur, toont de realiteit het tegenovergestelde. Voor N-VA is een bruisend gemeenschapsleven van cruciaal belang. Zij nodigen iedereen uit om deel te nemen en mee te bouwen aan de toekomst van Tervuren. De afgelopen twaalf jaar heeft de N-VA zich ingezet voor een levendig en verbonden Tervuren en we zijn vastbesloten om dit werk voort te zetten en verder uit te breiden.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Faciliteren om buurtfeesten te organiseren om zo het gemeenschapsgevoel in de buurt te versterken.
- Meer financiële middelen voor dorpscomités.
- Masterplannen gemeentezaal Vossem, site rond De Steenberg in Moorsel en Pachthof Stroykens in Duisburg
- Studie naar renovatie van de Diependal-Nettenberg site.
- Mogelijkheid tot zwemmen behouden.
Cultuur en toerisme
Tervuren, een prachtige gemeente met een overvloed aan cultuur en groen, is een ware aantrekkingspool voor actief toerisme. De gemeente heeft de afgelopen jaren een sterke focus gelegd op het stimuleren van toeristische activiteiten, onder andere door de aanleg van het Warandeplein in het centrum van Tervuren. Deze inspanningen hebben bijgedragen aan een levendige en dynamische omgeving waar bezoekers en bewoners kunnen genieten van tal van recreatieve mogelijkheden.
Cultureel erfgoed in ere houden
In het cultureel centrum De Warandepoort bieden we een aantrekkelijk en gevarieerd programma aan, dat voorziet in de culturele behoeften van zowel lokale inwoners als toeristen. Het cultureel erfgoed van Tervuren wordt zorgvuldig in ere gehouden en gerestaureerd. Een van de prominente voorbeelden hiervan is de historische Panquin-site, waar de restauratie volop bezig is. Na jaren van onderhandelen is eindelijk erfpacht verkregen van enkele erfgoed pareltjes, zoals de Hubertuskapel en het Bootjeshuis, die we kunnen redden van de verloedering en opnieuw zullen laten schitteren.
Park van Tervuren
Daarnaast blijven we ons inzetten voor het volledige onderhoud en de nodige herstellingen in het park van Tervuren. Het is onze ambitie om dit over te dragen aan het Agentschap Natuur en Bos, zodat het park zijn oorspronkelijke allure terugkrijgt en zich kan ontwikkelen tot een Wereldpark. Het behoud en de verbetering van deze groene long zijn cruciaal voor de leefbaarheid en aantrekkingskracht van onze gemeente.
Efficiënt parkeerbeleid
Om Tervuren beter bereikbaar te maken voor bezoekers, is er een efficiënt parkeerbeleid ingevoerd. Bezoekers kunnen nu gebruikmaken van gerichte parkeermogelijkheden, zoals de ondergrondse parking in het centrum, de bovengrondse parking aan de Keizerinnendreef en het Hoppinpunt aan de tramterminus. Deze voorzieningen maken het eenvoudiger en aangenamer voor toeristen om onze gemeente te verkennen.
Ontwikkelen van een toeristisch plan
Bovendien zijn we bezig met het ontwikkelen van een uitgebreid toeristisch plan. Dit plan omvat onder meer het nieuwe gemeentelijke museum, dat een toegangspoort zal vormen naar de rijke geschiedenis van Tervuren en de omliggende Brabantse Wouden. Met het Martin’s hotel als een ideale verblijfplaats en de vele wandel- en fietsmogelijkheden, nodigen we bezoekers uit om de natuur en cultuur van Tervuren in al haar facetten te ontdekken. Het is onze ambitie om de zetel van de Brabantse Wouden ook in Tervuren te huisvesten.
Conclusie
Kortom, N-VA Tervuren zet zich in om haar culturele en natuurlijke erfgoed te behouden en te versterken, terwijl het tegelijkertijd streeft naar een duurzaam toeristisch beleid dat zowel bezoekers als inwoners ten goede komt. Met onze inspanningen hopen we Tervuren te positioneren als een vooraanstaande bestemming voor actief en cultureel toerisme.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Cultureel erfgoed wordt in ere gehouden en hersteld.
- Uitstraling vergroten tot het Wereldpark Tervuren
- Toeristisch plan ontwikkelen rond de thema’s cultuur, sport en natuur
Lokale economie
Aantrekkelijke dorpskernen en een bruisende horeca- en winkelbeleving vormen de kern van een levendig en dynamisch Tervuren. Om deze visie te verwezenlijken, zijn er verschillende structurele ingrepen gepland, waaronder het vernieuwen van pleinen, straten en voetpaden, evenals het voorzien van voldoende parkeergelegenheid. Deze verbeteringen zullen niet alleen de esthetiek van de dorpskernen versterken, maar ook de toegankelijkheid en het comfort voor zowel bewoners als bezoekers verhogen.
Leegstand tegengaan
Het tegengaan van leegstand in onze handelszones is een belangrijke prioriteit. Om dit te bereiken werken we aan een specifiek reglement tegen leegstand, en stimuleren we via gunstige voorwaarden verhuur aan startende ondernemers, waardoor zij de kans krijgen hun eigen bedrijf op te zetten en bij te dragen aan de lokale economie. De vrijdagmarkt, een waardevolle traditie en ontmoetingsplek voor de gemeenschap, willen we behouden en blijven we handelsevenementen zoals koopzondagen en avondshoppingen ondersteunen om de bedrijvigheid in de gemeente te bevorderen.
Levendige dorpskernen
Voor de deelgemeenten van Tervuren blijft het een uitdaging om in elke dorpskern voldoende handelszaken te hebben die voorzien in de dagelijkse behoeften van de bewoners. Denk hierbij aan een winkel met voedingswaren, een beenhouwer, een bakker, een kapper, een café of cafetaria, een dokter en een apotheek. Het is van essentieel belang dat deze voorzieningen beschikbaar zijn, zodat inwoners hun dagelijkse benodigdheden binnen handbereik hebben.
Daarnaast blijven we actief in dialoog gaan met de handelaars om samen te werken aan het versterken van het imago van onze gemeente en het faciliteren van aangename winkelbuurten. Het is onze taak om zowel handelaars als verenigingen te sensibiliseren over het belang van het Nederlandstalige karakter van onze gemeente, wat bijdraagt aan een gevoel van gemeenschap en verbondenheid.
Bedrijventerrein Keiberg
Tot slot zal het bedrijventerrein op de Keiberg een ideale locatie zijn om groeiende, lokale ondernemers te huisvesten. Door deze ruimte beschikbaar te stellen, ondersteunen we de ontwikkeling van nieuwe bedrijven en creëren we kansen voor economische groei binnen Tervuren.
Conclusie
Met deze inspanningen streeft N-VA Tervuren ernaar om een aantrekkelijke en bruisende omgeving te creëren, waar zowel bewoners als bezoekers kunnen genieten van een levendige dorpskern en een gevarieerd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. Dit zal niet alleen de lokale economie stimuleren, maar ook bijdragen aan een sterker gemeenschapsgevoel en een hogere levenskwaliteit voor alle inwoners.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Handelsactiviteiten en lokaal ondernemerschap stimuleren.
- In dialoog gaan met handelaars en ondernemers
- Realisatie bedrijventerrein op de Keiberg.
Onderwijs en kinderopvang
De afgelopen twaalf jaar heeft de N-VA in Tervuren zich sterk ingezet om het onderwijs te verbeteren en uit te breiden. We hebben met een gerichte aanpak en strategische investeringen gezorgd voor een solide basis waarop jong en oud kunnen bouwen. Het onderwijs vormt een van de belangrijkste pijlers van ons beleid, en dat komt duidelijk tot uiting in de resultaten die we samen met de onderwijsinstellingen hebben bereikt.
Investeringen in basisonderwijs
Sinds 2012 hebben we fors geïnvesteerd in het basisonderwijs, dat een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van onze kinderen. In Tervuren woont een aanzienlijk percentage van de kinderen die van dit onderwijs profiteren, en we vinden het essentieel dat zij de beste kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Daarom hebben we in 2014 de onderwijsraad opgericht, waar de directies van alle basisscholen in de gemeente samenkomen om ervaringen uit te wisselen en initiatieven te nemen die het onderwijs verbeteren. Dit overleg heeft geleid tot tal van positieve veranderingen, zoals een beter afgestemde samenwerking tussen de scholen en de gemeente.
Een van de belangrijkste stappen die we hebben gezet, is de invoering van een elektronisch aanmeldingssysteem voor de basisscholen in 2016. Dit systeem zorgt ervoor dat kinderen uit Tervuren voorrang krijgen bij de inschrijvingen op basis van de afstand tot de school. Hierdoor kunnen we garanderen dat kinderen in hun eigen gemeente naar school kunnen gaan, wat een positief effect heeft op hun schoolervaring en sociale integratie.
Ondersteuning van kwetsbare kinderen
We hebben altijd oog gehad voor kwetsbare kinderen en gezinnen. De samenwerking tussen het onderwijs, de dienst welzijn en het Huis van het Kind heeft geleid tot een snelle en doeltreffende aanpak van moeilijke thuissituaties. Via initiatieven zoals de speelbieb, fietsbieb, groeiklassen, en financiële tussenkomsten in schoolfacturen, zorgen we ervoor dat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Zo kunnen ze zich volledig richten op hun ontwikkeling en schoolcarrière. Ook onze succesvolle zomerschool draagt hiertoe bij.
Meertaligheid en taalondersteuning
In vele gezinnen in Tervuren is de thuistaal niet het Nederlands, wat zowel uitdagingen als kansen biedt. Wij zien meertaligheid als een troef en hebben daarom extra ondersteuning geboden in het onderwijs. In 2020 introduceerden we een specifieke cursus Nederlands voor anderstalige ouders en bieden we extra taallessen aan kinderen aan. Daarnaast starten de lessen Frans in onze gemeentelijke basisscholen al vanaf het derde leerjaar, gegeven door vakleerkrachten. Ook Engels wordt al in het basisonderwijs aangeboden, zodat kinderen een goede basis krijgen in meerdere talen.
Secundair onderwijs en samenwerking
Het secundair onderwijs in Tervuren heeft vele uitdagingen en wij hebben ons ingezet om deze aan te pakken. Voor N-VA Tervuren is het een bewuste keuze om volop in te zetten op het basisonderwijs zowel voor onze eigen gemeentelijke scholen als de andere onderwijsnetten. Het aanbieden van secundair onderwijs is een complexere materie en daarom laten we dit liever over aan onderwijsnetten en instellingen die meer ervaring en expertise hebben om dit op een kwaliteitsvolle manier te doen. Vanaf het schooljaar 2025/2026 zal het GITO deel uitmaken van het GO!-onderwijs, wat de school de professionele begeleiding zal geven die het verdient. De gemeente blijft het secundair onderwijs ondersteunen en werkt nauw samen met instellingen zoals het KAT en het Heilig-Hart-College. Dit partnerschap heeft onder andere geleid tot het digitale inschrijvingssysteem voor de secundaire scholen, dat de inschrijvingen eerlijker en transparanter maakt.
Naschoolse kinderopvang en ondersteuning van kinderdagverblijven
Een aspect van onderwijs dat vaak over het hoofd wordt gezien, is de naschoolse kinderopvang zowel voor en na school als tijdens de schoolvakanties. De gemeente Tervuren neemt de verantwoordelijkheid hiervoor serieus en investeert jaarlijks meer dan 250.000 euro in deze opvang, waardoor ouders slechts een fractie van de werkelijke kosten betalen. Met de invoering van het BOA-decreet (Buitenschoolse opvang en activiteiten) in 2025 verwachten we dat het aanbod en de kwaliteit van de opvang verder zal verbeteren.
Daarnaast hebben we via het loket kinderopvang de kinderdagverblijven ondersteund en begeleid. Waar mogelijk hebben we bijgedragen aan het uitbreiden van het aantal opvangplaatsen, zoals in De Tovereik in 2013, waar het aantal plaatsen werd uitgebreid naar 52. Dit jaar kregen we dankzij onze inspanningen vanuit de overheid 15 extra inkomensgerelateerde plaatsen die in de loop van volgend jaar zullen gerealiseerd worden. Ondanks deze inspanningen blijft er een tekort aan opvangplaatsen in Tervuren, en we blijven zoeken naar oplossingen, zoals het opnemen van kinderdagverblijven in nieuwe projecten zoals Arboreto.
Renovaties en uitbreidingen van scholen
Op het gebied van onderwijs en schoolinfrastructuur zijn er belangrijke stappen gezet. In Vossem is een nieuw kleuterblok gerealiseerd en er is een nieuwe school gebouwd voor GITO en CVO (volwassenenonderwijs). Er is ook een tijdelijke oplossing gevonden voor GBS Moorsel, waarbij toekomstige uitbreidingen worden uitgetekend in het Masterplan Moorsel. Ook in GBS Tervuren zijn er renovaties en uitbreidingen gebeurd. De voorbehouden verkoop van Nieuwstraat 15 aan de Mariaschool en het tijdelijke onderkomen voor Sint-Anna tijdens de bouw van het nieuwe blok zijn andere voorbeelden van de voortdurende aandacht voor de schoolinfrastructuur, ook voor niet-gemeentelijke scholen.
Dit proces is echter nog niet afgerond. In de basisschool van Moorsel staat een nieuwbouw op de planning en in Vossem komt er een uitbreiding in combinatie met een nieuwe sportzaal. Door scholen strategisch te spreiden, zorgen we ervoor dat elke buurt een basisschool heeft, zodat kinderen dichtbij naar school kunnen gaan. Dankzij de afstandsregel krijgen kinderen uit Tervuren voorrang bij inschrijvingen in de Tervuurse scholen.
De sociale en andere voordelen binnen het onderwijs zijn een middel voor het lokaal bestuur om vertrekkende vanuit de lokale situatie een sterk flankerend beleid te voeren waar alle kinderen op het grondgebied de vruchten van kunnen plukken. Samen met de plaatselijke scholen van verschillende netten worden er keuzes gemaakt die aanvullend zijn op het Vlaamse onderwijsbeleid. Zo investeren we in Tervuren in de verschillende scholen met eigen middelen onder meer in extra zwemuren en busvervoer, culturele en sportieve activiteiten, bibliotheekbezoek, … . Het ultieme doel is om voor alle kinderen gelijke onderwijskansen te scheppen.
Conclusie
De afgelopen twaalf jaar hebben we met N-VA Tervuren laten zien dat onderwijs voor ons een topprioriteit is. We hebben met succes geïnvesteerd in de infrastructuur, het ondersteunen van kwetsbare kinderen, het bevorderen van meertaligheid en het creëren van een sterk samenwerkingsverband tussen scholen en de gemeente. Met deze inspanningen willen we ervoor zorgen dat elk kind in Tervuren de kans krijgt om te groeien en te excelleren in een ondersteunende en stimulerende omgeving.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Renovatie en uitbreiding GBS Moorsel en GBS Vossem.
- Extra plaatsen in de kinderopvang.
- Verder inzetten op een sterk flankerend onderwijsbeleid, inclusief actief taalbeleid Nederlands.
Openbaar domein
Investeren in riolering
De voorbije jaren heeft de N-VA in Tervuren aanzienlijke investeringen gedaan in het verbeteren en vernieuwen van het openbaar domein, met bijzondere aandacht voor wegen en rioleringen. Tal van straten werden voorzien van een nieuwe, gescheiden riolering, zoals de Paardenmarktstraat, Lindeboomstraat, Boulangerlaan en Kapellestraat. Dit is een cruciale stap om de doelstelling te behalen van een zuiveringsgraad van 100%, waarbij alle woningen op het rioleringssysteem zijn aangesloten. Zo werden ook in het Treuveld, Dorpsplein en Elisabethlaan rioleringswerken uitgevoerd, en de plannen voor de Bredeweg, in het kader van de aanleg van de fietssnelweg, liggen klaar.
Waterbeheer
Naast het verbeteren van de rioleringen is waterbeheer een belangrijk aandachtspunt. Bij elke herinrichting van het openbaar domein wordt het gemeentelijke hemelwater- en droogteplan als uitgangspunt genomen. Straten en pleinen worden, waar mogelijk, onthard en omgevormd tot groene zones om water beter te laten infiltreren en zo wateroverlast te verminderen. Voor de komende jaren staan structurele vernieuwingen van de Heidestraat, Stationsstraat en Moorselstraat gepland, en ook de historische kern van Tervuren krijgt verdere aandacht met de renovatie van de Vander Achterstraat.
Investeren in weginfrastructuur
Het onderhoud van de weginfrastructuur blijft een prioriteit. Naast de eigen dienst WEB wordt er gebruik gemaakt van raamcontracten met aannemers om straten te voorzien van nieuwe asfaltlagen en betonwegen te herstellen. Jaarlijks wordt ongeveer 300.000 euro besteed aan asfaltherstellingen en 50.000 euro aan betonbanen. De N-VA blijft pleiten voor verhoging van deze budgetten om het wegennet in optimale staat te houden.
Investeren in voetpaden
Tussen 2012 en 2018 heeft de gemeente een voetpadenplan ontwikkeld dat bepaalt waar voetpaden noodzakelijk zijn, met nadruk op centra, verbindingswegen, publieke gebouwen en schoolroutes. In drukkere straten worden voetpaden aan beide zijden van de weg voorzien, terwijl in woonwijken of doodlopende straten gekeken wordt of één voetpad voldoende is. De uitvoering van dit plan is sinds 2018 volop aan de gang, met jaarlijks een budget van circa 250.000 euro voor de aanleg van voetpaden.
Voorbeelden van nieuwe voetpaden zijn te vinden in de Dorpsstraat, Sint-Pauluslaan en Groenlaan. Lopende projecten, zoals in de Parklaan en Afrikawijk, tonen de voortdurende aandacht voor veilige voetgangersinfrastructuur. De N-VA wil de komende jaren de uitvoering van deze strategie evalueren en, waar nodig, bijsturen om de plannen te versnellen en aan te passen aan de huidige noden.
Investeren in fietsinfrastructuur
Om de veiligheid van fietsers, met name schoolgaande jeugd, te verhogen, heeft de N-VA fietssuggestiestroken en fietsstraten aangelegd op verschillende belangrijke routes, zoals de schoolstraten. De aanleg van de fietssnelweg F29, een project van de Vlaamse overheid, vordert gestaag en zal het comfort van fietsende pendelaars aanzienlijk verbeteren. Ook de dorpenroute tussen Leuven en Brussel wordt stelselmatig uitgerold.
Samen met de geplande vernieuwing van de Moorselstraat wordt ook het ontbrekende fietspad richting Sterrebeek aangelegd. De N-VA blijft inzetten op de verdere uitbreiding van fietsinfrastructuur en werkt nauw samen met het Agentschap Wegen en Verkeer voor projecten zoals de heraanleg van de N3. Bestaande fietspaden die in slechte staat verkeren, worden stapsgewijs gerenoveerd om de veiligheid en het comfort van fietsers te waarborgen.
Conclusie
Deze geïntegreerde aanpak van wegen, rioleringen, voetpaden en fietsinfrastructuur toont de toewijding van de N-VA om te investeren in een duurzaam en veilig openbaar domein. Door deze projecten gericht aan te pakken en voldoende middelen te reserveren, blijft Tervuren een aantrekkelijke en leefbare gemeente voor al haar inwoners.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Alle woningen aansluiten op het (gescheiden) rioleringsstelsel om zo een zuiveringsgraad van 100% te bereiken.
- Hemelwater- en droogteplan als basis bij het inrichten van het openbaar domein om wateroverlast tegen te gaan.
- Voetpadenstrategie waarbij jaarlijks 500.000 euro is voorzien voor aanleg van nieuwe voetpaden.
- Fietspaden worden aangelegd onder andere het ontbrekend stuk fietspad N3 en de verbinding met Sterrebeek
Communicatie, inspraak en participatie
Sinds 2012 heeft de N-VA in Tervuren veel aandacht besteed aan het versterken van communicatie en inspraak, met als doel een open en transparante dialoog tussen de gemeente en haar inwoners. Deze inspanningen hebben geleid tot een reeks initiatieven en kanalen die de betrokkenheid van de burgers bij het beleid vergroten en de informatievoorziening verbeteren.
Maandelijks infoblad: Tervuren Info
Een van de belangrijkste pijlers van de gemeentelijke communicatie is het maandelijkse infoblad Tervuren Info, dat in alle brievenbussen van de gemeente valt. Dit blad biedt de inwoners niet alleen een overzicht van het nieuws, evenementen en belangrijke beslissingen van het gemeentebestuur, maar ook diepgaandere artikelen over projecten en ontwikkelingen in de verschillende deelgemeenten. Door het infoblad maandelijks te verspreiden, wordt ervoor gezorgd dat de inwoners steeds up-to-date zijn en weten wat er speelt in hun buurt. Dit draagt bij aan een goed geïnformeerde gemeenschap en stimuleert de betrokkenheid van de burgers bij lokale kwesties.
Transparant klachten- en meldingensysteem
De N-VA heeft een transparant klachten- en meldingensysteem opgezet, waarmee inwoners snel en eenvoudig problemen kunnen melden of klachten kunnen indienen. Dit systeem is erop gericht om de communicatie tussen de gemeente en de burgers te verbeteren en om de opvolging van meldingen en klachten te waarborgen. Elke melding wordt geregistreerd en gevolgd tot de kwestie is opgelost, wat zorgt voor een grotere transparantie en vertrouwen in de gemeentelijke diensten. Dit systeem laat de inwoners zien dat hun stem gehoord wordt en dat er daadwerkelijk actie wordt ondernomen op basis van hun feedback.
Helder en duidelijk taalgebruik in bewonersbrieven
Een belangrijk aspect van effectieve communicatie is het gebruik van begrijpelijke taal. De N-VA heeft zich ingezet om bewonersbrieven en andere officiële communicatie in een helder en duidelijk taalgebruik op te stellen. Dit zorgt ervoor dat alle inwoners, ongeacht hun achtergrond of taalvaardigheid, de informatie goed kunnen begrijpen en erop kunnen reageren. Deze aanpak helpt om de kloof tussen het gemeentebestuur en de burgers te verkleinen en draagt bij aan een inclusievere gemeenschap.
Bewonersvergaderingen en infomomenten
Om de betrokkenheid van de inwoners bij het lokale beleid te vergroten, organiseert de gemeente regelmatig bewonersvergaderingen en infomomenten. Tijdens deze bijeenkomsten krijgen inwoners de kans om rechtstreeks in gesprek te gaan met de beleidsmakers, hun zorgen en ideeën te delen en vragen te stellen over lopende of geplande projecten. Dit was bijvoorbeeld het geval voor het mobiliteitsplan in Moorsel en de nieuwe stedenbouwkundige verordeningen. Deze bijeenkomsten vormen een belangrijk platform voor inspraak en participatie, waar de gemeente waardevolle input krijgt van de inwoners, die kan worden meegenomen in de besluitvorming.
Digitale borden in elke deelgemeente
In een wereld die steeds digitaler wordt, heeft de N-VA geïnvesteerd in digitale borden in elke deelgemeente. Deze borden bieden een eigentijdse manier om inwoners snel te informeren over belangrijk nieuws, evenementen en mededelingen van de gemeente. Door de informatie visueel en direct beschikbaar te maken, wordt de communicatie nog toegankelijker en bereikt deze een breder publiek. Deze digitale borden zijn een aanvulling op de meer traditionele communicatiekanalen en zorgen ervoor dat de inwoners altijd op de hoogte zijn van de laatste informatie en evenementen in Tervuren. In heel Tervuren zijn er ook mogelijkheden voor verenigingen om hun activiteiten via een banner bekend te maken.
Participatiemomenten en babbelcafés
De N-VA hecht veel waarde aan directe interactie met de inwoners. Daarom worden er regelmatig participatiemomenten en babbelcafés georganiseerd, waarbij de bestuursploeg in een informele setting in gesprek gaat met de burgers. Tijdens deze bijeenkomsten kunnen inwoners hun vragen en zorgen delen, maar ook ideeën en suggesties aandragen voor het beleid. Deze informele ontmoetingen verlagen de drempel voor participatie en zorgen ervoor dat de burgers zich meer betrokken voelen bij de besluitvorming.
Adviesraden en hun belang
Adviesraden spelen een cruciale rol in het beleid van de gemeente Tervuren. Deze raden brengen advies uit over diverse beleidsdomeinen en vertegenwoordigen de stem van verschillende groepen in de gemeenschap. De N-VA erkent het belang van deze raden en is daarom actief bezig met het moderniseren van deze structuren. Er wordt gekeken hoe de adviesraden nog beter kunnen worden betrokken bij het beleid en hoe ze effectiever kunnen functioneren. Dit kan bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van digitale tools of door de samenstelling en werkwijze van de raden te herzien, zodat ze beter aansluiten bij de huidige noden en verwachtingen van de gemeenschap.
Conclusie
De inzet van de N-VA op het gebied van communicatie en inspraak heeft geleid tot een meer transparante, open en betrokken gemeentelijke organisatie. Door een breed scala aan initiatieven, zoals het maandelijks infoblad Tervuren Info, het klachten- en meldingensysteem, en de organisatie van bewonersvergaderingen en participatiemomenten, heeft de N-VA de band tussen de gemeente en haar inwoners versterkt. Deze aanpak heeft niet alleen gezorgd voor een beter geïnformeerde gemeenschap, maar ook voor meer betrokkenheid en participatie van de burgers in het lokale beleid. Dit alles draagt bij aan een levendige en inclusieve gemeenschap waar de stem van elke inwoner telt.
Aandachtspunten voor de toekomst
- Interactieve tijdlijn waar besluitvorming en budgetten worden gevisualiseerd = transparantie.
- Kinder- en jongerengemeenteraad om echt iedereen te betrekken bij het beleid.
- Participatietrajecten voor grote projecten en impactvolle beslissingen
Open bestuursstijl
Bij de start van haar bestuursperiode in 2012 heeft de N-VA in Tervuren een transformatie teweeg gebracht in de bestuursstijl van de gemeente. Door een duidelijke focus te leggen op openheid, communicatie en inspraak, evenals op de professionalisering van de dienstverlening, heeft de partij de werking van de gemeente sterk verbeterd. Dit beleid werd ondersteund door een steeds scherpere focus op kerntaken, wat resulteerde in een efficiënter en doelgerichter bestuur.
Transparantie en burgerparticipatie: Een nieuwe bestuursstijl
Een van de belangrijkste pijlers van de N-VA in Tervuren is het creëren van een bestuurscultuur die gekenmerkt wordt door openheid, transparantie en burgerparticipatie. Dit betekent dat de gemeente actief communiceert met haar inwoners en hen betrekt bij beleidsbeslissingen.
Inspraak en communicatie stonden de afgelopen jaren centraal in de bestuursstijl van de N-VA. Het bestuur organiseerde tal van participatiemomenten zoals bewonersvergaderingen en infomomenten, waar inwoners de kans kregen om hun mening te geven en vragen te stellen. Bovendien werden bewonersbrieven opgesteld in helder en toegankelijk taalgebruik, zodat iedereen begreep wat er speelde en wat van hen verwacht werd.
Een ander belangrijk element in deze nieuwe bestuursstijl is de invoering van een transparant klachten- en meldingensysteem. Dit systeem stelt inwoners in staat om gemakkelijk problemen of klachten te melden, waarna deze snel en efficiënt worden opgevolgd. Dit draagt bij aan een hogere tevredenheid onder de inwoners en zorgt ervoor dat het bestuur beter kan inspelen op de behoeften van de gemeenschap.
Professionalisering en objectiviteit: Reglementen als basis
Naast het bevorderen van openheid en participatie heeft de N-VA de afgelopen jaren sterk ingezet op de professionalisering van de gemeente. Dit werd gerealiseerd door het invoeren van een reeks duidelijke en consequente reglementen die de basis vormen voor de gemeentelijke werking.
Zo werd er een tarievenreglement voor gemeenschapsinfrastructuur opgesteld, dat ervoor zorgt dat de tarieven eerlijk en transparant zijn en dat iedereen gelijk wordt behandeld bij het gebruik van gemeentelijke faciliteiten. Ook werd er een reglement voor de inname van het openbaar domein ingevoerd, dat duidelijke regels stelt voor het gebruik van publieke ruimte, en een politiereglement dat zorgt voor een veilige en ordelijke gemeenschap.
Een ander belangrijk aspect van deze professionalisering is het terrassenreglement, dat bepaalt onder welke voorwaarden horecazaken een terras mogen plaatsen. Dit reglement zorgt niet alleen voor een uniform straatbeeld, maar garandeert ook de veiligheid en toegankelijkheid van de openbare ruimte. Daarnaast werd er een voetpadenstrategie ontwikkeld, die ervoor zorgt dat voetpaden in de gemeente veilig en toegankelijk zijn voor iedereen, en werd het reglement voor begraafplaatsen herzien om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van de inwoners.
Dienstverlening: Efficiëntie door werken op afspraak
Dankzij de N-VA werd ook de gemeentelijke dienstverlening geprofessionaliseerd door het systeem van werken op afspraak in te voeren. Dit werd geïmplementeerd bij diverse diensten zoals stedenbouw, de sociale dienst en burgerzaken. Door op afspraak te werken, kunnen inwoners efficiënter geholpen worden en wordt de dienstverlening beter afgestemd op hun specifieke behoeften. Dit systeem verkort de wachttijden en zorgt ervoor dat de dienstverlening klantgerichter en effectiever is.
Door de dienstverlening te stroomlijnen en te professionaliseren, kan de gemeente zich beter richten op haar essentiële verantwoordelijkheden, zoals het waarborgen van een veilige en leefbare omgeving, het bevorderen van welzijn en het ondersteunen van kwetsbare groepen. Zo verscherpen we de focus naar de kerntaken van het gemeentebestuur.
De toekomst: Focus op kerntaken
De inspanningen van de N-VA om de bestuursstijl te moderniseren en te professionaliseren, gaan hand in hand met een duidelijke focus op de kerntaken van de gemeente. Dit betekent dat het bestuur zich richt op de basisverantwoordelijkheden van de gemeente en deze zo efficiënt en effectief mogelijk uitvoert. De N-VA blijft zich inzetten voor een gemeentebestuur dat open, transparant en professioneel is, met een scherp oog voor de noden van de inwoners.
Door deze aanpak te combineren met een heldere focus op kerntaken, zorgt de N-VA ervoor dat Tervuren een gemeente is en blijft waar het aangenaam wonen, werken en leven is. Dit betekent niet alleen dat de basisdiensten goed worden uitgevoerd, maar ook dat er ruimte is voor innovatie en verbetering, altijd met het oog op het welzijn van de inwoners.
Conclusie
De afgelopen twaalf jaar heeft de N-VA in Tervuren bewezen dat een moderne, transparante en professionele bestuursstijl mogelijk is, zonder de essentie van gemeentelijke dienstverlening uit het oog te verliezen. Door openheid en inspraak te bevorderen, de dienstverlening te professionaliseren en te focussen op kerntaken, heeft de N-VA een solide basis gelegd voor een toekomstgericht en efficiënt bestuur in Tervuren. Het resultaat is een gemeente waar de inwoners centraal staan en waar hun belangen op een consequente en objectieve manier worden behartigd.